СУЧАСНІ ВИМОГИ ДО НАВЧАННЯ СТАТИСТИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2019.85.0.139Ключові слова:
статистична освіта, статистичне мислення, cтатистична грамотність, нові технології у навчальному процесіАнотація
Статистичний аналіз стає все більш вагомою складовою знань у сучасному світі. Підготовка висококваліфікованих інженерів, здатних приймати правильні рішення, вимагає навчання методам сучасної статистики у тісному поєднанні з фаховою освітою.Посилання
Ben-Zvi D., Makar K. The Teaching and Learning of Statistics. International Perspectives. Springer International Publishing Switzerland, 325 p., 2016.
Ben-Zvi, D., & Garfield, J. B. (Eds.). The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking. – Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers. 2004
Groth R. E. Toward a conceptualization of statistical knowledge for teaching. Journal for Research in Mathematics Education, vol. 38, p.427–437, 2007.
Tishkovskaya S, Lancaster G. Statistical education in the 21st century: A review of challenges, teaching innovations and strategies for reform. Journal of Statistics Education, vol.20, p.1-24, 2012
Régnier J. C., Kuznetsova E. Teaching of Statistics: Formation of Statistical Reasoning. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 154, p.99–103, 2014
Nikiforidou Z., Lekka A., Pange J., Statistical literacy at university level: the current trends. Procedia Social and Behavioral Sciences 9, 795–799, 2010.
Yotongyos M., Traiwichitkhun D., Kaemkate. Undergraduate Students’ Statistical Literacy: A survey study. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 191 p. 2731 – 2734, 2015
Leutzbach. Introduction to the Theory of Traffic Flow. 204 p. 1988, Springer Berlin Heidelberg
May A. D., Traffic flow fundamentals. Prentice Hall, 473 pg. 1990
Stathopoulos A., Karlaftis M. G. A multivariate state space approach for urban traffic flow modeling and prediction. Transportation Research Part C: Emerging Technologies. 11 (2): 121–135. 2003.
Kerner B. S. Introduction to Modern Traffic Theory and Control. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 265 pg. 2009.
Garfield J., Chance B. Assessment in statistics education: Issues and challenges. Mathematical Teaching and Learning. Vol. 2, p. 99-125, 2000
Garfield J., Ben-Zvi, D. Helping students develop statistical reasoning: Implementing a statistical reasoning learning environment. Teaching Statistics, vol.30, p.72–77, 2009.