Аналіз технічного стану двигуна внутрішнього згоряння за експериментальними параметрами зміни тиску в циліндрах

Автор(и)

  • Олексій Вікторович Сараєв Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна, Україна
  • Ірина Юріївна Сараєва Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна, Україна
  • Сергій Іванович Кривошапов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна, Україна
  • Андрій Андрійович Сохін Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна, Україна
  • Олександр Володимирович Козлов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.109.0.163

Ключові слова:

автомобіль, двигун, несправність, діагностичний параметр, експеримент

Анотація

В роботі виконана оцінка  результатів експериментальних досліджень  з визначення технічного стану двигунів внутрішнього згоряння автомобілів шляхом застосування методів математичної статистики. Для отримання експериментальних даних застосовувався розроблений цифровий діагностичний прилад зі спеціальною програмою, яка відтворює функцію зміни тиску в циліндрі двигуна на кожний градус повороту колінчатого валу у тестовому режимі під час прокручування колінчастого валу стартером. Доведено, що розподіл експериментальних даних величини компресії сучасних бензинових двигунів підпорядковується нормальному закону розподілу. Уточнено регресійний зв’язок між величиною компресії та частотою обертання колінчатого валу для сучасних  бензинових двигунах з різною кількістю клапанів на циліндр.

Біографії авторів

Олексій Вікторович Сараєв, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна

д.т.н., професор

Ірина Юріївна Сараєва, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна

к.т.н., доцент

Сергій Іванович Кривошапов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна

к.т.н., доцент

Андрій Андрійович Сохін, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна

аспірант кафедри автомобілів

Олександр Володимирович Козлов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ярослава Мудрого вул, 25, Харьків, 61002 Україна

аспірант кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Посилання

Gilles T. (2011). Automotive Engines: Diagno-sis, Repair and Rebuilding, 6th Edition. Delmar: Cengage Learning. 734.

Maurya R.K. (2019). Reciprocating Engine Combustion Diagnostics In-Cylinder Pressure Measurement and Analysis. Cham: Springer Nature Switzerland AG. 616.

Halderman J.D. (2012). Automotive Technolo-gy. Principles, Diagnosis, and Service. Fourth edition. New Jersey: Pearson Education Inc. 1652.

Stotsky A.A. (2009). Automotive Engines. Control, Estimation, Statistical Detection. Springer-Verlag Berlin, Heidelberg. 215.

Blair G.P. (1999). Design and Simulation of Four-Stroke Engines. Warrendale, Society of Automotive Engineers, Inc. 815.

Gupta, H.N. (2012). Fundamentals of Internal Combustion Engines. PHI Learning Pvt. Ltd., 676.

Heywood J.B. (2018). Internal Combustion Engine Fundamentals. Second Edition. New York, McGraw-Hill Education. 1056.

Pszczółkowski, J. (2022). The model for cylin-der charge parameters during engine starting. Combustion Engines. 188(1). 60-66. DOI: https://doi.org/10.19206/CE-142029

Cordon, D., Dean, Ch., Steciak, J., Beyerlein, S. (2007). One-Dimensional Engine Modeling and Validation using Ricardo WAVE. Final Report KLK434-B, N07-09. National Institute for Advanced Transportation Technology, University of Idaho. 45. Retrieved from https://www. academ-ia.edu/18805887/ONE_DIMENSIONAL_ EN-GINE_MODELING_AND_VALIDATION_ US-ING_RICARDO_WAVE

Magdas, V.B., Mastan, D.C., Burnete, N. (2020). Simulation possibilities of the internal combustion engine management elements us-ing Lotus Engine Simulation software. IOP Conference Series: Materials Science and En-gineering. 997 (1). 012121. 11. DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899x/997/1/012121

Khrulev A., Saraiev O. (2022). Building a mathematical model of the destruction of a connecting rod-piston group in the car engine at hydraulic lock. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 3. 7 (117). 40–49. DOI: https://doi.org/ 10.15587/1729-4061.2022.259454

Medina A., Curto-Risso P.L., Hernández A.C., Guzmán-Vargas L., Angulo-Brown F., Sen A.K. (2014). Quasi-Dimensional Simulation of Spark Ignition Engines. From Thermodynamic Optimization to Cyclic Variability. Springer-Verlag, London. 195.

Khrulev A. (2023). Analysis of pneumatic catapult launch system parameters, taking into account engine and UAV characteristics. Ad-vanced UAV. 3 (1). 10–24. Retrieved from https://publish. mer-sin.edu.tr/index.php/uav/article/view/1045

Kravchenko О., Khrulev А., Gerlici J., Saraiev О, Danets S. Technical Condition Assessment and Modelling of Reed Valves in Vehicle Engine Intake Systems- Communications - Scientific Letters of the University of Zilina 2025, 27(1):B41-B52 | DOI: 10.26552/com.C.2025.006.

Lanlege D.I., Kehinde R., Sobanke D.A., Garba U.M. (2018). Comparison of Euler and Range-Kutta methods in solving ordinary differential equations of order two and four. Leonardo Journal of Sciences. Issue 32. 10-37. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/331993886_Comparison_of_Euler_and_Range-Kutta_ meth-ods_in_solving_ordinary_differential_equations_of_order_two_and_four

Saraiev, O., Saraieva, I., Gritsuk, I., Volkov, V. et al., "Automated Diagnostic System for Engine Cylinder-Piston Group," SAE Technical Paper 2020-01-2022, 2020, https://doi.org/10.4271/2020-01-2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-04

Номер

Розділ

АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ