Підходи з проєктування та влаштування водопропускних труб на тимчасових автомобільних дорогах
DOI:
https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.108.0.224Ключові слова:
брід, водопропускальна труба, перехід через водотік, тимчасова автомобільна дорога, тимчасовий міст, транспортна спорудаАнотація
На сьогоднішній день на тимчасових автомобільних дорогах для перетину автомобільним транспортом водотік з активною течією, слід передбачити тимчасовий переїзд, який може бути представлений у вигляді водопропускальної труби, тимчасового мосту або броду. Водопропускальні труби, що застосовуються на тимчасових автомобільних дорогах є найпоширенішими спорудами, які використовується для перетину малих і середніх річок. Вони найкраще підходять там, де є низький рівень руху русла річки, який може заповнити водопропускальну трубу, і низький ризик потрапляння сміття в річку. Порівняно з більшістю інших конструкцій водопропускних шляхів водопропускальні труби прості та швидкі в установці за відносно низької вартості, здатні витримувати великі навантаження та регулярний рух транспортних засобів. Ефективність тимчасового переходу із застосуванням водопропускальних труб через річку залежить від придатності типу переходу, правильного проєктування та будівництва, потреби в довгостроковому обслуговуванні. Під час влаштування тимчасової водопропускної труби важливе значення має розмір, оскільки річкові потоки можуть спричинити ерозію або перекрити водопропускальну трубу, спричинивши несправність тимчасового переходу. Влаштування та демонтаж водопропускальних труб на тимчасових та технологічних автомобільних дорогах може завдати шкоди водотокам, а також може створювати перешкоди паводковим потокам і проходу риби, тому є необхідність у встановленні підходів з проєктування та влаштування водопропускальних труб на тимчасових автомобільних дорогах.
Посилання
Гаркуша М. В. Досвід експлуатації та особливості роботи водопропускних споруд із металевих гофрованих конструкцій на автомобільних дорогах. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 29. С. 235 – 250.
DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2024.29.235
Shaffer, R.M.; Haney, H.L., Jr.; Worrell, E.G.; Aust, W.M. (1998). Forestry BMP Implementa-tion Costs for Virginia. Forest Products Jour-nal, Vol. 48, No. 9
Aust W.M., Visser J.M.R., Gallagher T., Rob-erts T., Poirot M. (2003). Cost of six different stream crossing options in the Appalachian ar-ea. South. J. Appl. For. 27(1):66 –70.
Conrad J.L., Ford W.S., Groover M.C., Bolding M.C., Aust W.M. (2012). Virginia Tech forest road and bladed skid trail cost estimation method. South. J. Appl. For. 36(1):26 –32.
Thompson A., Stringer J. (2001). Portable skidder bridges. Kentucky Logjam 6(4):2– 6. References
Clarkin, K.L., Keller, G.R., Warhol, T., & Hixson, S. (2006). Low-Water Crossings: Ge-omorphic, Biological, and Engineering Design Considerations
McBroom, M.W., Beasley, R.S., Chang, M., Ice, G.G. (2008). Storm runoff and sediment losses from forest clearcutting and stand re-establishment with best management practices in East Texas, USA. Hydrologic Processes. 22(10): 1509-1522.
Patric, J.H. (1976). Soil erosion in the eastern forest. Journal of Forestry. 74(10): 671-677.
Swift L.W. Jr., Burns R.G. (1999). The three Rs of roads: redesign, reconstruction, restoration. Journal of Forestry. 97(8): 40-44.
Anderson C.J., Lockaby B.G. (2011). Research gaps related to forest management and stream sediment in the United States. Environmental Management. 47(1): 303-313.
Aust W.M., Blinn C.R. (2004). Forestry best management practices for timber harvesting and site preparation in the eastern United States: an overview of water quality and productivity research during the past 20 years (1982-2002). Water, Air, and Soil Pollution: Focus. 4: 5-36.
Shepard, J.P. (2006). Water quality protection in bioenergy production: the US system of for-estry best management practices. Biomass and Bioenergy. 30(4): 378-384.
Swift L.W., Jr. (1985). Forest road design to minimize erosion in the southern Appalachi-ans. In: Blackmon, B.G. Proceedings of forest and water quality: a mid-south symposium. Lit-tle Rock, AR: University of Arkansas: 141-151.
Компанія Encodeplus. URL: https://www.encodeplus.com/ (дата звернення: 05.01.2025).
Smolen M.D., Miller D.W., Wyatt L.C., Lichthardt J., Lanier A.L. (1988). Erosion and Sediment Control Planning and Design Manual. North Carolina Sedimentation Control Com-mission; North Carolina Department of Envi-ronment, Health, and Natural Resources; and Division of Land Resources Land Quality Sec-tion, Raleigh, NC.
Virginia department of forestry (VDOF). (2002). Virginia’s forestry bestmanagement practices for water quality, 4th ed. Virginia Department of Forestry,Charlottesville, VA. 216 p.
Hillman A. (2015). Stream Crossing Inventory and Ranking Guidelines. Minnesota Depart-ment of Natural Resources online resources. Available online: https://files.dnr.state.mn.us/waters/publications/stream-crossing-guidelines.pdf
Zytkovicz K., Murtada S. (2013). Reducing localized impacts to river systems through proper geomorphic sizing of on-channel and floodplain openings at road/river intersections. Available online: http://files.dnr.state.mn.us/eco/streamhab/geomorphology/reducin g-rior.pdf
Frizzell R., Zevenbergen L., and Navarro R. (2004). Stream Channel Restoration at Bridge Sites. Critical Transitions in Water and Envi-ronmental Resources Management: 1-9.
Jackson S. D. (2003). Ecological Considera-tions in the Design of River and Stream Cross-ings. In 2003 Proceedings of International Con-ference on Ecology and Transportation.
Компанія New Zealand Forest Owners Associ-ation. URL: https://docs.nzfoa.org.nz/live/nz-forest-road-engineering-manual-operators-guide/water-control/single-culvert-river-crossings/ (дата звернення: 05.01.2025).
Thompson J.D., Taylor S.E., Yoo K.H., Brinker R.W., Tufts R.A. (1995). Water quality impacts of different forest road stream crossings. P. 68–76 in Proc. of 18th annual meeting of the Council on Forest Engineering. Cashiers, NC.
Компанія Служба відновлення і розвитку інфраструктури у Миколаївській області. URL:https://www.facebook.com/mk.ukravtodor/ (дата звернення: 15.10.2024).
Компанія Служба відновлення і розвитку інфраструктури у Харківській області. URL: https://www.facebook.com/kh.ukravtodor/ (дата звернення: 15.10.2024).
Компанія Служба відновлення і розвитку інфраструктури у Чернігівській області. URL: https://www.facebook.com/profile.php?id=61558150212925 (дата звернення: 15.10.2024).
ДБН В.2.3-22:2009 Мости та труби. Основні вимоги проектування. Київ, 2009. 42 с. (дата звернення: 15.10.2024).
ДСТУ-Н Б В.2.3-34:2016 Настанова з виконання робіт при будівництві мостів та труб. [Чинний від 2017.01.01.] Київ, 92 с. (дата звернення: 15.10.2024).
МР В.2.3-37641918-940:2024 Методичні рекомендації щодо проєктування та влаштування тимчасових автомобільних доріг і мостів на них. Київ, 59 с. (дата звернення: 15.10.2024).
ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво. Київ, 91 с. (дата звернення: 15.10.2024).
ДСТУ 4100:2021 Безпека дорожнього руху. Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування. Київ, 144 с. (дата звернення: 15.10.2024).
Компанія Catchments & Creeks Pty Ltd. URL: https://catchmentsandcreeks.com.au/ (дата звернення: 05.01.2025).
U.S. Army Corps of Engineers (USACE). (2015). Stream crossing best management prac-tices (BMPs).
ДСТУ 9186:2022 Настанова з проєктування земляного полотна автомобільних доріг. Київ, 118 с. (дата звернення: 15.10.2024).
ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва. Київ, 49 с. (дата звернення: 15.10.2024).
ДСТУ-Н Б В.2.3-32:2016 Настанова з улаштування земляного полотна автомобільних доріг. Київ, 98 с. (дата звернення: 15.10.2024).
Kailan, A.L. (2015). Hydraulic Structures, Wa-ter Resources Engineering Lectures; Depart-ment of Civil Engineering, Al-Mansour Uni-versity College: Baghdad, Iraq
Lu, C., Ji, K., Wang, W., Zhang, Y., Ealotswe, T.K., Qin, W., Lu, J., Liu, B., Shu, L. (2021). Es-timation of the Interaction between Groundwa-ter and SurfaceWater Based on Flow Routing Using an Improved Nonlinear Muskingum-Cunge Method. Water Resour Manag. 35, 2649–2666.
Uslu, O., Lav, A.H.,Sen, Z. (2024). Updated Talbot Method for Culvert Design Discharge Prediction. Water 2024, 16, 1972. https://doi.org/ 10.3390/w16141972
Jaeger, R., Tondera, K., Pather, S., Porter, M., Jacobs, C., & Tindale, N. (2019). Flow Control in Culverts: A Performance Comparison be-tween Inlet and Outlet Control. Water, 11(7), 1408. https://doi.org/10.3390/w11071408
Minnesota Pollution Control Agency (MPCA). (2019). Construction stormwater practices: Temporary stream crossing. In Minnesota stormwater manual.
Idaho Department of Transportation (IDT). (2014). NS-4: Temporary stream crossing. In Best management practices manual.
Morris, B., Bolding, M., Aust, W., McGuire, K., Schilling, E., Sullivan, J. (2016). Differing lev-els of forestry best management practices at stream crossing structures affect sediment de-livery and installation costs. Water, 8(3), 92.
McKee, S. E., Shenk, L. A., Bolding, M. C., & Aust, W. M. (2012). Stream crossing methods, costs, and closure best management practices for Virginia loggers. Southern Journal of Ap-plied Forestry, 36(1), 33–37.