Вплив похилу дна призматичного русла на довжину гідравлічного стрибка

Автор(и)

  • Олександр Васильович Біловол Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25. , Україна
  • Андрій Генадійович Авершин Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.108.0.211

Ключові слова:

рівняння різкозмінного руху у відкритих руслах, рівняння реальної рідини, чисельне моделювання, гідравлічний стрибок

Анотація

На основі рівняння різкозмінного руху води у відкритих руслах проведено теоретичний аналіз впливу похилу вихідної ділянки спрягаючої споруди на довжину гідравлічного стрибка у разі його утворення. Розглянуто вихідну ділянку у вигляді каналу прямокутного перерізу. Отримано формули для широкого і гідравлічно найвигіднішого каналів.

На підтвердження отриманих результатів проведено чисельне моделювання потоку за одноступінчастим перепадом при різних нахилах русла на основі рівнянь руху реальної рідини.

Біографії авторів

Олександр Васильович Біловол, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

к.т.н., доц. каф. деталей машин та теорії машин і механізмів

Андрій Генадійович Авершин, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

к.т.н., доц. каф. деталей машин та теорії машин і механізмів

Посилання

Авершин А.Г., Біловол А.В. Порівняльний аналіз побудови вільної поверхні гідравлічного стрибка на основі рівняння різкозмінного руху і чисельного моделювання. // Збірник тез доповідей, Міжнародна науко-практична та науково-методична конференція «Сучасне автомобілебудування, автотехнічна експертиза, експлуатація автомобільного транспорту та підготовка фахівців галузі транспорт» 22-23 жовтня 2024р. Харків. ХНАДУ. С 192-197. ІSBN 978-617-8238-80-3

Біловол О.В. Рівняння різкозмінного руху для гідравлічного стрибка// Автомобильний транспорт: зб. навч. пр. - 2013. – Вип. 32. – с. 111-114

S. Filipkovskij and A. Avershyn, "Aerodynamic Interaction of Minivan Vehicles During an Overtaking Maneuver," in Integrated Computer Technologies in Mechanical Engineering - 2023, vol. 1008, M. Nechyporuk, V. Pavlikov, and D. Krytskyi, Eds. Springer, Cham, 2024.

A. Bayon and P. López-Jiménez, "Numerical analysis of hydraulic jumps using OpenFOAM," J. Hydroinformatics, vol. 17, pp. 662-678, 2015.

N. Viti, D. Valero, and C. Gualtieri, "Numerical Simulation of Hydraulic Jumps. Part 2: Recent Results and Future Outlook," Water, vol. 11, p. 28, 2019.

H. Chanson, "Current knowledge in hydraulic jumps and related phenomena: A survey of experimental results," Eur. J. Mech. B/Fluids, vol. 28, no. 2, pp. 191-210, 2009.

H. Kim, S. Choi, M. Park, and Y. Ryu, "Flow Turbulence and Pressure Fluctuations in a Hydraulic Jump," Sustainability, vol. 15, 2023.

Z. Rakib and J. Zeng, "Hydrodynamic Interactions at Multi-Gated and Dual Spillways," in World Environmental and Water Resources Congress 2024, Denver, CO, USA, pp. 762-771.

12. M. Dasineh, A. Ghaderi, M. Bagherzadeh, M. Ahmadi, and A. Kuriqi, "Prediction of hydraulic jumps on a triangular bed roughness using numerical modeling and soft computing methods," Mathematics, vol. 9, 2021.

U. Farooq, S. Li, and J. Yang, "Numerical Analysis of Flow Characteristics and Energy Dissipation on Flat and Pooled Stepped Spillways," Water, vol. 16, p. 2600, 2024.

S. Maleki and V. Fiorotto, "Design of Hydraulic Jump Stilling Basin over Rough Beds Using CFD," KSCE J. Civ. Eng., vol. 28, pp. 3120–3136, 2024.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-16

Номер

Розділ

БУДІВНИЦТВО ТА ЦИВІЛЬНА ІНЖЕНЕРІЯ