Лінійний регулятор для забезпечення руху колісного навантажувача заданою траєкторією

Автор(и)

  • Олександр Геннадійович Гурко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25, Україна
  • Ігор Георгійович Кириченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25, Україна
  • Віктор Ілліч Вербицький Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2024.107.0.14

Ключові слова:

фронтальний навантажувач з боковим поворотом, відстеження траєкторії, лінеаризація зворотним зв’язком, регулятор у просторі станів

Анотація

Постановка проблеми. Малогабаритні фронтальні навантажувачі з бортовим поворотом є універсальними машинами, що широко застосовуються в різних галузях промисловості. Проте помилки оператора, який керує машиною вручну під час інтенсивного робочого циклу та в складних умовах навколишнього середовища, часто призводять до надмірного споживання палива, інтенсивного зношення шин, а також поломок машини. Крім того, фронтальні навантажувачі часто використовуються для ліквідації наслідків природних катаклізмів і техногенних катастроф, що підвищує небезпеку оператора. Автоматизація процесу керування навантажувачем дає змогу покращити ефективність та безпеку його роботи. Одним із напрямів автоматизації цієї машини є забезпечення її автономного руху за заданою траєкторією – від забою до місця розвантажування матеріалу та в зворотному напрямку. Мета роботи: підвищення ефективності та безпеки експлуатації фронтального навантажувача з бортовим поворотом за допомогою забезпечення точного відстеження траєкторії його руху. Методика. Для розроблення системи керування рухом фронтального навантажувача використано кінематичну модель, що бере до уваги особливість бортового повороту машини. Запропоновано двоконтурну систему керування, що містить упереджувальний контур і контур зворотного зв’язку. Упереджувальний контур використовує для розрахунку керуючих впливів задані швидкості та прискорення навантажувача, а в контурі зворотного зв’язку використано регулятор стану. Для налаштування регулятора впроваджено модальний метод синтезу. Результати. Розроблено систему керування з критичним демпфуванням. Результати моделювання в MATLAB продемонстрували, що запропонована система керування забезпечує рух навантажувача за заданою траєкторією із заданою швидкістю із незначною похибкою. Наукова новизна роботи полягає в подальшому розвитку сучасної теорії керування завдяки її застосуванню до нового об’єкта – малогабаритного фронтального навантажувача з боковою системою повороту. Практична значущість. Упровадження запропонованої системи керування дасть змогу підвищити продуктивність навантажувача, зменшити кількість аварійних ситуацій на будівельних майданчиках, а також знизити експлуатаційні витрати внаслідок забезпечення раціональних режимів руху та економії палива.

Біографії авторів

Олександр Геннадійович Гурко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25

д. т. н., професор, кафедра автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій

Ігор Георгійович Кириченко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25

д. т. н., професор, кафедра будівельних і дорожніх машин

Віктор Ілліч Вербицький, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25

к. ф.-м. н., доцент, кафедра технології машинобудування і ремонту машин

Посилання

Cao, B. et al. Intelligentization of wheel loader shoveling system based on multi-source data acquisition. Automation in Construction. 2023. V. 147. P. 104733, https://doi.org/10.1016/ j.autcon.2022.104733

Melenbrink, N., Werfel, J., Menges, A. On-site autonomous construction robots: Towards unsupervised building. Automation in Construction. 2020. V. 119. P. 103312, https://doi.org/10.1016/j.autcon.2020.103312

Nezhadali, V., Frank, B., Eriksson, L. Wheel loader operation – Optimal control compared to real drive experience. Control engineering practice. 2016. V. 48. P. 1–9. URL: https://doi.org/10.1016/ j.conengprac.2015.12.015

Zauner, M., Altenberger, F., Knapp, H., Kozek, M. Phase independent finding and classification of wheel-loader work-cycles, Automation in Construction. 2020. V. 9. P. 102962, https://doi.org/10.1016/j.autcon.2019.102962

Bhola, M., Kumar, A., Kumar, N. Energy-efficient control of hydrostatic transmission of a front-end loader machine using machine learning algorithm and its sensitivity analysis. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering. 2023. V. 237. Is. 13. P. 3031–3053, https://doi.org/ 10.1177/09544070221133154

Filla, R. An event-driven operator model for dynamic simulation of construction machinery. Ninth Scand. Int. Conf. Fluid Power, Linköping, Sweden. 2005. Available at: http://www.arxiv.org/ abs/ cs.CE/0506033

Takei, T., Hoshi, T., Sarata, S., Tsubouchi, T. Simultaneous determination of an optimal unloading point and paths between scooping points and the unloading point for a wheel loader, 2015 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS), Hamburg, Germany, 2015, pp. 5923–5929, https://doi.org/10.1109/iros.2015.7354219

Feng, J. et al. Online prediction of loader payload based on a multi-stage progressive model. Automation in Construction. 2022. V. 144. P. 104621, https://doi.org/10.1016/j.autcon.2022. 104621

Shi, J. et al. Planning the trajectory of an autonomous wheel loader and tracking its trajectory via adaptive model predictive control. Robotics and autonomous systems. 2020. V. 131. P. 103570. https://doi.org/10.1016/j.robot.2020. 103570

Takei, T. et al. Path planning of wheel loader type robot for scooping and loading operation by genetic algorithm. 13th international conference on control, automation and systems (IC-CAS), Gwangju, Korea (South), 20-23 October 2013, https://doi.org/10.1109/iccas.2013.6704123

Гурко, О. Г., Гурко, В. О., Кучеренко, А. Ю. Керування рухом фронтального навантажувача за заданою траєкторією. Вiсник Харкiвського нацiонального автомобiльно-дорожнього унiверситету. 2023. Вип. 101, т. 1. C. 26–34, http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/284177

Caracciolo, L. A. de Luca, Iannitti, S. Trajectory tracking control of a four-wheel differentially driven mobile robot. Proceedings 1999 IEEE International Conference on Robotics and Automation, Detroit, MI, USA. 1999. V. 4. P. 2632–2638, https://doi.org/10.1109/ROBOT.1999. 773994

Siciliano, B., Villani, L., Sciavicco, L. Robotics: Modelling, Planning and Control. Springer, 2009. 660 p.

Gurko, A., Kyrychenko¸I., Yaryzhko, A., Kononykhin, O. Linear Quadratic Gaussian Control for Robotic Excavator. Proceedings of the Third International Workshop on Computer Modeling and Intelligent Systems (CMIS-2020). V. 2608. P. 144–155. URL: https://ceur-ws.org/Vol-2608/paper12.pdf

Gurko, A., Petrenko, Yu. PSO-Based Controller Tuning for a Laser Technical Vision System. Proceeding of 2022 IEEE 3rd KhPI Week on Advanced Technology (KhPIWeek). Kharkiv, Ukraine, October 03–07, 2022. P. 400–404, https://doi.org/10.1109/KhPIWeek57572.2022.9916393

Гурко, О. Г., Гурко, В. О. Біонатхненні методи планування шляху мобільних роботів. Вiсник Харкiвського нацiонального автомобiльно-дорожнього унiверситету. 2022. № 98. С. 37–50. https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2022.98.0.37

Mohammed, B. A., et al. Improvement of the solution search method based on the cuckoo algorithm. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2023. V. 2 (4 (122). P. 23–30. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.277608

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

АВТОМАТИЗАЦІЯ ТА КОМП'ЮТЕРНО-ІНТЕГРОВАНІ ТЕХНОЛОГІЇ