ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ДО АВТОНОМНОГО ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Наталія Віталіївна Саєнко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2024.105.1.108

Ключові слова:

автономне навчання, іноземна мова, здобувачі освіти технічного вишу

Анотація

Розвиток автономії здобувачів освіти у вивченні іноземної мови є важливим аспектом іншомовної підготовки майбутніх інженерів, оскільки для того, щоб бути в курсі останніх досягнень у своїй галузі, налагоджувати контакти з партнерами із зарубіжних країн, їм необхідно підтримувати та вдосконалювати знання, здобуті в університеті. У статті виділено та обґрунтовано основні педагогічні складники, реалізація яких забезпечує успішне автономне вивчення іноземної мови здобувачами освіти технічного вишу, а саме: наявність позитивної мотивації до автономного навчання; роль викладача у розвитку навичок самоосвіти; наявність та доступність ресурсів, що забезпечують можливість автономного навчання; оволодіння стратегіями самостійної роботи; володіння сучасними інформаційно-комп'ютерними технологіями; використання підходу «перевернутий клас».

Біографія автора

Наталія Віталіївна Саєнко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

д.п.н., проф.

Посилання

Hassan A. Are you getting obsolete? LinkedIn, 2020. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/you-getting-obsolete-arif-hassan/ (Accessed: 18 August 2023).

Holec H. Autonomy in Foreign Lan-guage Learning. Oxford: Pergamon, 1981. 53 p.

Rose H., Briggs J. G., Boggs J. A., Sergio L., Ivanova-Slavianskaia N. A system-atic review of language learner strategy re-search in the face of self-regulation. System, 2018, no. 72, pp. 151–163.

Pintrich P. The role of goal orientation in self-regulated learning. Handbook of self-regulation. Academic Press, 2000, pp. 451–502.

Weaver S. J., Cohen A. D. Making Learner Strategy Instruction a Reality in the Foreign Language Curriculum. Faces in a Crowd: The Individual Learner in Multisec-tion Courses. Boston: Heinle & Heinle, 1994, pp. 285–323.

Karatas H., Alci B., Yurtseven N., Yuksel, H. G. Prediction of ELT students’ academic (language) achievement: language learning orientation and autonomous learning. International Online Journal of Educational Sciences, 2015, no. 7 (1), pp. 162–167.

Nunan D. Designing and Adapting Ma-terials to Encourage Learner Autonomy. Autonomy and Independence in Language Learning. Longman, 1997, pp. 192–203.

Caon F. Motivation, Pleasure and a Playful Methodology in Language Learning. EL.LE, 2020, no. 9 (3), pp. 437–460.

Morris L. S., Grehl M. M., Rutter S. B., Mehta M., Westwater M. L. On what mo-tivates us: a detailed review of intrinsic v. extrinsic motivation. Psychological Medicine, 2022, no. 52, pp. 1801–1816.

Renninger K. A., Riley, K. R. Interest, cognition, and the case of L- and science. Cognition and motivation: Forging an inter-disciplinary perspective Cambridge: Cam-bridge University Press, 2013, pp. 352–382.

Bandura A. Self-efficacy: The Exer-cise of Control. Freeman, 1997. 610 p.

Bai B., Guo W. Motivation and self-regulated strategy use: Relationships to prima-ry school students’ English writing in Hong Kong. Language Teaching Research, 2021, no. 25 (3), pp. 378–399.

Benson P. Learner autonomy in the classroom. Practical English language teach-ing. New York: McGraw Hill, 2003, pp. 289–308.

Littlewood W. Defining and Develop-ing Autonomy in East Asian Contexts. Ap-plied Linguistics, 1999, no. 20, pp. 71–94.

Oxford R. Teaching and researching language learning strategies: Self-regulation in context. Routledge, 2017. 370 p.

Thanasoulas D. What is Learner Au-tonomy and How Can It Be Fostered? The Internet TESL Journal, 2000, no. 6 (11). Available at: http://iteslj.org/Articles/Thanasoulas-Autonomy.html (Accessed: 20 January 2024).

Wang C., Bai B. Validating the in-struments to measure ESL/EFL learners’ self-Efficacy beliefs and self-regulated learning strategies. TESOL Quarterly, 2017, no. 51, pp. 931–947.

West M., Vosloo S. UNESCO policies guidelines for mobile learning. France: The United Nations Educational, 2013. 41 p.

Saienko N., Lavrysh Yu. Mobile As-sisted Learning for Self-Directed Learning. Development at Technical University: SWOT Analysis. Universal Journal of Educational Research, 2020, no. 8 (4), pp. 1466–1474.

Melvina, Lengkanawati N. S., Wirza Y. The Use of Technology to Promote Learn-er Autonomy in Teaching English. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 2020, no 546, pp. 315–320.

Avazmatova M. The Role of Learner Autonomy in Foreign Language Learning. Humanising Language Teaching, 2022. Available at: https://www.hltmag.co.uk/aug22/role-of-learner-autonomy (Accessed: 11 December 2023).

Begum J. Learner Autonomy in EFL/ESL Classrooms in Bangladesh: Teach-ers’ Perceptions and Practices. International Journal of Language Education, 2018, no 2 (2), pp. 96–104.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА