DOI: https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2019.86.2.63

Rationale of the calculation load on the main roads of Ukraine

Vitaliy Ryapukhin

Анотація


Problem. Regulatory requirements for the design of non-rigid pavements on roads of categories I-II for an estimated load of A1 -130 kN still have a number of vaguely defined provisions. First of all, this is a question, by what parameters of the traffic flow should the load of group A1 be taken, and not A2? The recommendation to take as a basis the feasibility study of the load has a lot of uncertainty and an insufficient calculation base for assessing the impact of heavy load on the performance of different designs of pavement. Goal. Based on the analysis of the composition of traffic flows on the main roads of Ukraine, taking into account the weight parameters of heavy vehicles, establish criteria or parameters of traffic flows, upon reaching which there is reason to accept the estimated load of group A1. Methodology. The scientific and methodological basis of the study adopted a systematic analysis of transport flows on the main roads of Ukraine in combination with modeling the equivalent load on the pavement. Results. Based on long-term statistical data on the intensities and composition of traffic on the main roads, the typical (characteristic) composition of the traffic flow, weight and design parameters of heavy-duty, multi-axle vehicles are determined. Based on the obtained data on the intensity and composition of traffic flows, weight and structural parameters of trucks, primarily heavy vehicles, modeling was carried out to determine the equivalent load for group A1. In further analysis, this served as the basis for determining the values of the main parameters of the composition of trucks of traffic flows, at which the estimated load of group A1 should be taken in the calculations. Originality. The methodological and criteria base for the selection of the design load has been improved. The results obtained are based on a systematic analysis of transport flows on the main roads of Ukraine and a modern calculation base for bringing the actual composition of the traffic flow to the estimated equivalent load. Practical value. The results can be used in the design of non-rigid pavement on the main roads of Ukraine.

Ключові слова


Vehicles; wheel load; road wear; estimated load; drive factors.

Повний текст:

PDF

Посилання


Sporudy transportu. Avtomobilni dorohy: DBN V.2.3-4:2015. Kyiv: Minrehionbud Ukrainy, 2015. 101 s. (Natsionalnyi standart Ukrainy).

Proektyrovanye nezhestkykh dorozhnukh odezhd: ODN 218.046-01. Moskva: Hosudarstvennaia sluzhba dorozhnoho khoziaistva mynysterstva transporta Rossyiskoi federatsyy, 2001. 94 s.

TKP 45-3.03-3-2004 (02250) Proektyrovanye dorozhnukh odezhd ulyts i doroh nase-lennukh punktov. Mynysterstvo arkhytekturu i stroytelstva Respublyky Belarus Mynsk, 2005. 54 s.

Sporudy transportu. Avtomobilni dorohy HBN V.2.3-37641918-559:2019. Dorozhnii odiah nezhorstkyi. Proektuvannia. Kyiv Ministerstvo infrastruktury Ukrainy, 2019. 58 s.

Dorozhnii odiah nezhorstkoho typu. VBN V.2.3-218-186-2004 Ofits. vyd. Kyiv: Derzhavna sluzhba avtomobilnykh dorih Ukrainy «Ukravtodor», 2004. 176 s. (Natsionalnyi standart Ukrainy).

Special Report G-61: The AASHO Road Test, Report 7, Highway Research Board, National Research Council, Washington, D.C., 1962.

Zvit pro naukovo-doslidnu robotu «Provesty doslidzhennia ta rozrobyty kon-struktsii dorozhnikh odiahiv z asfaltobetonny-my sharamy armovanymy heosyntetychnymy sitkamy»: DP «DerzhdorNDI». Kyiv: 2013. 189 s.

Zvit pro naukovo-doslidnu robotu «Provesty doslidzhennia ta rozrobyty albom typovykh konstruktsii nezhorstkykh dorozhnikh odiahiv na dorohakh I-II katehorii na navantazhennia 130 kN»: Kharkivskyi natsionalnyi avtomobilno-dorozhnii universytet (KhNADU). Kharkiv: 2016. 154 s.

Kratkyi avtomobylnui spravochnyk NYAT. Tom 2. Hruzovue avtomobyly. M.: YPTs Fynpol, 2004. 667 s.

Kratkyi avtomobylnui spravochnyk NYAT. Tom 4, chast 1. Spetsyalnue y spe-tsyalyzyrovannue transportnue sredstva. M.: Avtopolys-plius, 2004. 448 s.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Споруди транспорту. Автомобільні дороги: ДБН В.2.3-4:2015. Київ: Мінрегіонбуд України, 2015. 101 с. (Національний стандарт України).

2. Проектирование нежестких дорожных одежд: ОДН 218.046-01. Москва: Государственная служба дорожного хозяйства министерства транспорта Российской федерации, 2001. 94 с.

3. ТКП 45-3.03-3-2004 (02250). Проектирование дорожных одежд улиц и дорог населенных пунктов. Минск: Министерство архитектуры и строительства Республики Беларусь, 2005.
54 с.

4. Споруди транспорту. Автомобільні дороги ГБН В.2.3-37641918-559:2019. Дорожній одяг нежорсткий. Проектування. Київ: Міністерство інфраструктури України, 2019. 58 с.

5. Дорожній одяг нежорсткого типу. ВБН В.2.3-218-186-2004. Офіц. вид. Київ: Державна служба автомобільних доріг України «Укравтодор», 2004. 176 с. (Національний стандарт України).

6. Special Report G-61: The AASHO Road Test, Report 7, Highway Research Board, National Research Council, Washington, D.C., 1962.

7. Звіт про науково-дослідну роботу «Провести дослідження та розробити конструкції дорожніх одягів з асфальтобетонними шарами армованими геосинтетичними сітками». Київ: ДП «ДерждорНДІ», 2013. 189 с.

8. Звіт про науково-дослідну роботу «Провести дослідження та розробити альбом типових конструкцій нежорстких дорожніх одягів на дорогах І-ІІ категорій на навантаження 130 кН». Харків: ХНАДУ, 2016. 154 с.

9. Краткий автомобильный справочник НИИАТ. Том 2. Грузовые автомобили. Москва: ИПЦ Финпол, 2004. 667 с.

10. Краткий автомобильный справочник НИИАТ. Том 4, часть 1. Специальные и специализированные транспортные средства. Москва: Автополис-плюс, 2004. 448 с.