Аналітичне моделювання часових параметрів руху автобусів на перегонах міського маршруту в умовах впровадження виділених смуг

Автор(и)

  • Володимир Олексійович Вдовиченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25, Україна
  • Сергій Юрійович Підлубний Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.109.0.179

Ключові слова:

аналітичне моделювання, автобусний маршрут, час руху, виділені смуги, швидкісний режим, міський пасажирський транспорт

Анотація

Представлено результати дослідження часових параметрів руху автобусів на перегонах міських маршрутів. На основі натурних спостережень ідентифіковано рівні зручності руху автобусів та проаналізовано причинно-наслідкові зв’язки, що впливають на формування швидкісного режиму на перегонах маршрутів. Запропоновані аналітичні моделі дозволяють оцінити часові характеристики руху залежно від типових сценаріїв управління автобусами, визначати доцільність впровадження прийомів прискорення чи уповільнення руху автобусу, а також прогнозувати час його прибуття до зупинного пункту. Отримані результати дозволяють підвищити точність планування та прогнозування графіків руху автобусів в умовах впровадження виділених смуг громадського пасажирського транспорту.

Біографії авторів

Володимир Олексійович Вдовиченко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25

д.т.н., проф. каф. транспортних технологій

Сергій Юрійович Підлубний, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

аспірант каф. транспортних технологій

Посилання

Вдовиченко В.О., Підлубний С.Ю. Вплив виділених смуг міського пасажирського транс-порту на умови синхронізації міжмаршрутної пересадки пасажирів. Вісник ХНАДУ. 2024. №107. 130-139. https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2024.107.0.130

Yevchuk Y. Speed of urban public transport as criterion of the justification of spatial and time-based prioritization. Transport Technologies. 2024. Vol. 5. No. 2. 33-41. https://doi.org/10.23939/tt2024.02.033

Teng J., Lai X. An integrated method for ur-ban transit evaluation and optimization. Advances in Mechanical Engineering. 2017. 9(5). 1–11. https://doi.org/10.1177/1687814017708144

Devitt G., Mahmoodi Nesheli M., Diab E., Shalaby A. Empirical Performance Analysis of Bus Speed and Delay at Intersections for Emerging Spot Improvement Programs. Transportation Re-search Record. 2020. Т. 2674. № 3. 57-68. https://doi.org/10.1177/0361198120909108

Rodriguez-Deniz H., Villani M. Robust Real-Time Delay Predictions in a Network of High-Frequency Urban Buses. EEE Transactions on Intelligent Transportation Systems. 2021. 23(9), 16304-16317. https://doi.org/10.48550/arXiv.2106.13576

Ricard L., Desaulniers G., Lodi A., Rousseau L.-M. Predicting the probability distribution of bus travel time to measure the reliability of public transport services. Transportation Research Part C: Emerging Technologies. 2022. 138. 103619. https://doi.org/10.1016/j.trc.2022.103619

Zhuk M., Kovalyshyn V., Hilevych V. Fore-casting of urban buses dwelling time at stops. Transport Technologies. 2020. Vol. 1, No. 2. 44-56. https://doi.org/10.23939/tt2020.02.044

Chen X., Cheng Z., Jin J. G., Trépanier M., Sun L. Probabilistic forecasting of bus travel time with a Bayesian Gaussian mixture model. Trans-portation Science. 2023. 57(6), 1516-1535. https://doi.org/10.48550/arXiv.2206.06915

Sun Y., Spall J., Wong W., Zhao X. Real-time Bus Travel Time Prediction and Reliability Quan-tification: A Hybrid Markov Model. Рreprint. 2025. 05907. https://doi.org/10.48550/arXiv.2503.05907

Petersen N. C., Rodrigues F., Pereira F. C. Multi-output bus travel time prediction with con-volutional LSTM neural network. Expert Systems with Applications. 2019. 120. 426-435. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2018.11.028

Nesmachnow S., Massobrio R., Guridi S., Olmedo S., Tchernykh A. Big data analysis for travel time characterization in public transporta-tion systems. Sustainability. 2023. 15(19), 14561. https://doi.org/10.3390/su151914561

Литвин В., Клименко І, Кучер О. розроб-ка диференційованих норм тривалості рейсу автобусів за періодами доби для підвищення регулярності руху. Сучасні технології в маши-нобудуванні та транспорті, 2024. №2(23). 142-151. https://doi.org/10.36910/automash.v2i23.1536

Дашдаміров Ф. Створення симуляційної моделі руху автобусів на міських маршру-тах. Вісник Приазовського Державного Техніч-ного Університету. Серія: Технічні науки. 2020. (41), 205–211. https://doi.org/10.31498/2225-6733.41.2020.226216

Zefreh M. M., Török A. Distribution of traf-fic speed in different traffic conditions: An empir-ical study in Budapest. Transport. 2020. 35(1), 68-86. http://dx.doi.org/10.3846/transport.2019.11725

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-04

Номер

Розділ

ТРАНСПОРТНІ ТЕХНОЛОГІЇ