Покращення роботи приводів із кульковими обгінними муфтами
DOI:
https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.109.0.29Ключові слова:
муфти, обгінні муфти, кулькові запобіжні муфти, з’єднання приводівАнотація
У статті наведено конструкційні та силові особливості кулькової обгінно-запобіжної муфти, що може ефективно застосовуватися в кінематично-силових приводах, що передають навантаження тільки в одному напрямку і запобігають перевантажень робочих органів механічних машин. Відомо, що роликові обгінні муфти передають навантаження за рахунок тертя заклинених роликів між поверхнями ведучих та ведених півмуфт і під час значних перевантажень можуть проковзуватися, що приводить до їх спрацьовування. Кулькові обгінні муфти передають робочі навантаження зачепленням кульок з робочими поверхнями півмуфт і тому значні перевантаження не можуть викликати проковзування елементів приводів, але їх значні перевантаження можуть викликати місцеві деформації робочих поверхонь півмуфт чи кульок. Одним із розв’язків такої проблеми може бути застосування кулькових обгінно-запобіжних муфт, які спроможні автоматично роз’єднувати кінематичний ланцюг під час перевантажень. Проведені дослідження запропонованої муфти переконливо підтвердили те, що розроблені кулькові обгінно-запобіжні муфти можна ефективно застосовувати як пристрої для обмежування величини обертального моменту в механічних приводах машинобудування.
Посилання
ДСТУ 2278 – 93. Муфти механічні. Терміни на визначення.
Гащук П.М., Малащенко В.В. Обґрунтування основних параметрів кулькових муфт вільного ходу// Підйомно-транспортна техніка. – 2005. – № 4. – С. 34–39.
Гащук П.М., Малащенко В.В., Сахро Г.Г. Вплив геометричних параметрів на час вмикання кулькових обгінних муфт стартерів транспорт- них засобів// Підйомно-транспортна техніка. – 2006. – № 2 (18). – С. 6 – 11.
Кравець І.Є., Малащенко В.В., Сороківський О.І. Силова взаємодія між елементами кулькових муфт вільного ходу// Оптимізація виробничих процесів і технічний контроль у машинобудуванні і приладобудуванні: Вісник НУ «Львівська політехніка». – 2003, № 480. – С.73 - 76.
Малащенко В.О., Гащук П.М., Сороківський О.І., Малащенко В.В. Монографія. Кулькові механізми вільного ходу. – Львів: Новий Світ – 2000, 2012. – 212 c.
Малащенко В.О. Муфти приводів. Конструкції та приклади розрахунків. – Львів. НУ ЛП, 2006. – 196 с. і 2009. – 216с. (2-е видання).
Малащенко В.О., Стрілець В.Н., Стрілець О.Р., Федорук В.А. Нові муфти механічних приводів машин. – Рівне. НУВГП, 2019. -190 с.
Malascenko V. Sorokivskij O. The selektion of Parametrs of a Coaster Ball Clutch and Rekommendation for its Construktion. Transaktions of the Universies of Kosise. - 2002. - № 2. – С16.
Малащенко В.О., Сороківський О.І. Навантаження напівмуфт кулькової муфти вільного ходу зосередженою осьовою силою / Машинознавство. – 2002. - № 5. – С. 46 – 48.
Малащенко В.О., Кравець І.Є., Сороківський О.І. Силова взаємодія між елементами кулькових муфт вільного ходу/ВісникНУ ,,Львівська політехніка" – 2003. - № 480. – С. 73 – 76.
Обгінна муфта. Патент України № 56483 А. Бюл. № 5, 2003 / В.О. Малащенко, Г. П. Куновський, І.Є. Кравець, О.І. Сороківський.
Protsenko, V.; Malashchenko, V.; Kłysz, S.; Nastasenko, V.; Babiy, M.V.; Avramenko, O. Load capacity and design parameters of ball-type safety-overrunning clutch with inclined grooves sides. Diagnostyka 2022, 23,2022403.https://doi.org/10.29354/diag/155837.
Навчальний посібник. ПРУЖНІ МУФТИ. 20.01.2024 р. /Проценко В.О., Малащенко В.О./ 2024. – 230 с. Свідоцтво про внесення в державний реєстр. Серія ДК 19425 від 15.09.2004 р.
Protsenko V., Malashchenko V., Klysz S., Avramenko O. Safety-overrunningclutch elastic torque operation characteristic study. Diagnostyka. 2023;24(4):1-7.DOI:10.29354/diag/ 175721 (Scopus).
Protsenko, V., Malashchenko, V., Nastasenko, V., Babiy, M., Voitovych, O. Elevator drum-pad brake mechanisms: redundant constraints and reliability rise opportunity. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2024, 125, 229-242. ISSN: 0209-3324.DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2024.125.15.