Комплексний аналіз функціонування кафед-ри ЗВО як складної системи у сучасних умо-вах

Автор(и)

  • Костянтин Олександрович Метешкін Харківський національний університет міського господарства, 61002, Україна, вул. Маршала Бажанова, 17., Україна
  • Вікторія Олександрівна Шевченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.108.0.328

Ключові слова:

university department, structural analysis, space-time analysis, functional analysis, complex system, formalization

Анотація

Анотація. Постановка проблеми. Задача створення ефективної системи управління освітою та навчанням актуальне вже понад 20 років. З кожним роком посилюються протиріччя між колосальними можливостями цифровізації навчально-виховних процесів та застарілими методами навчання студентів у вищій школі. У цих умовах необхідно шукати шляхи підвищення продуктивності систем адміністрування освітніх та навчальних систем, зокрема кафедр. Саме вони є базовими підрозділами ЗВО та мають забезпечувати ефективність його функціонування.

Мета – на основі всебічного аналізу виявити слабкі місця у процесі адміністрування кафедр в умовах інформаційної сингулярності та кризових явищ у суспільстві. Методика. Задля досягнення поставленої мети проведено комплексний аналіз кафедри як системи. Застосовувалися структурний аналіз для виявлення відносин та сили зв’язків між підсистемами та елементами кафедри, просторово-часовий аналіз для прогнозування підвищення педагогічної майстерності НПП, функціональний аналіз для виявлення факторів, що впливають на підвищення продуктивності та ефективності викладацької діяльності та роботи кафедри загалом. Наукова новизна. Детальний комплексний аналіз діяльності науково-педагогічних працівників, а також функціонування кафедри як складної системи зумовив переосмислення окремих положень, пов'язаних із використанням IT-технологій у ЗВО та використання їх на кафедрах. Результати аналізу формалізовані та представлені теоретико-множинною мовою. Практична значущість. Формалізація результатів комплексного аналізу кафедри як системи є основою для інтегрування штучного інтелекту до роботи кафедри ЗВО, що в сучасних умовах необхідно для підвищення ефективності функціонування кафедри, а також якості процесу вищої освіти.

Біографії авторів

Костянтин Олександрович Метешкін, Харківський національний університет міського господарства, 61002, Україна, вул. Маршала Бажанова, 17.

д.т.н., проф. каф. земельного адміністрування і геоінформаційних систем

Вікторія Олександрівна Шевченко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

к.т.н., доц. каф. комп’ютерних наук і інформаційних систем

Посилання

Hashim M.A.M, Tlemsani I., Matthews R. Higher education strategy in digital transformation. Educ Inf Technol, 2022, vol. 27, no.2, pp. 3171–3195.

Alenezi M., Wardat S., Akour M. The Need of Integrating Digital Education in Higher Education: Challenges and Opportunities. Sustainability, 2023, vol. 15, no.6.

Nembou C. Systems thinking in a University. Third North American Conference on Industrial Engineering and Operations Management, Washington DC, USA, September 27-29, 2018.

Bowe J.F. Systems thinking: critical to quality improvement in higher education. Quality Approaches in Higher Education, 2009, vol. 2, pp. 2-4.

Котлярова В.В. Наукова революція: концепції О. Койре та Т. Куна file:///C:/Users/User/Downloads/nauchnaya-revolyutsiya-kontseptsii-a-koyre-i-t-kuna.pdf

Едукологія: знання освіти https://educology.iu.edu

Закон України про вищу освіту https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Метешкін К.О., Конь Д.О., Ахмедова Р.Х. та ін. Основи теорії систем: інноваційна авторська технологія навчання: навч. посібник. Харків, ХНУМГ, 2016. 236 с.

Larry A. Hjelle, Daniel J. Ziegler. Personality Theories: Basic Assumptions, Research, and Applications. McGraw-Hill, 1992. 603 p.

Метешкін К.О. Теоретичні основи побудови інтелектуальних систем керування навчальним процесом ЗВО: монографія. Харків, Екограф, 2000. 278 с.

Метешкін К.О. Методологічні засади автоматизованого навчання спеціалістів з використанням інтелектуальних інформаційних технологій. Дис. докт. техн. наук. Харків, 2006. 345 с.

Чухрай А.Г. Методологічні засади створення інтелектуальних комп'ютерних програм, що навчають виконання алгоритмічних завдань. Дис. докт. техн. наук. Харків, 2013. 363 с.

Морозова О.І. Методологічні основи інформаційної технології здобуття професійних знань в дуальній системі підготовки фахівців. Дис. докт. техн. наук. Харків, 2020. 360 с.

Метешкін К.О. Кібернетична педагогіка: теоретичні засади управління освітою на базі інтегрованого інтелекту: монографія. Харків, Міжнародний слов’янський університет, 2004. 400 с.

Метешкін К.О. Кібернетична педагогіка: лінгвістичні технології у системах з інтегрованим інтелектом: монографія. Харків, Міжнародний слов’янський університет, 2004. 238 с.

Метешкін К.О., Морозова О.І., Федорченко Л.А., Хайрова Н.Ф. Кібернетична педагогіка: теоретичні засади управління освітою на базі інтегрованого інтелекту: монографія. Харків, ХНАМГ, 2012. 207с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-16

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА