Роль мотивації у вивченні мов: психологічний підхід
DOI:
https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.108.0.318Ключові слова:
мотивація, вивчення мов, внутрішня мотивація, зовнішня мотивація, культурний контекст, освітні стратегії, навчання із застосуванням технологійАнотація
Проблема. Мотивація є одним із ключових факторів, що впливає на успішність вивчення іноземних мов, однак її роль нерідко недооцінюється. Попри значний науковий інтерес до теми, багато аспектів мотивації залишаються недостатньо вивченими, зокрема взаємодія внутрішніх та зовнішніх мотиваторів. Відсутність чіткого розуміння психологічних механізмів мотивації може призводити до зниження рівня залученості учнів, що створює бар’єри у їхньому навчанні.
Мета. Метою цього дослідження є визначення шляхів впливу мотивації на успішність у вивченні мов, особливо у контексті внутрішніх (інтерес, автономія) та зовнішніх (нагороди, соціальний тиск) мотиваторів. Окрема увага приділяється аналізу культурних та соціальних факторів, які формують мотиваційні орієнтації, а також оцінці ефективності інноваційних технологій у мотиваційних практиках.
Методологія. Для дослідження застосовано змішаний підхід, який поєднує кількісні та якісні методи. Основними етапами були: анкетування учнів для визначення рівня мотивації; глибинні інтерв’ю з викладачами щодо їхньої практики; аналіз культурних впливів через фокус-групи; довгострокове спостереження за поведінкою учнів. Порівняння мотиваційних стратегій у різних вікових та культурних групах дозволило отримати багатовимірну картину. Оригінальність. Дослідження пропонує новий погляд на роль мотивації у вивченні мов, акцентуючи увагу на її психологічних та культурних аспектах. Вивчення впливу мотиваційних шляхів у міжкультурному контексті дає змогу виявити як універсальні, так і специфічні патерни, що можуть бути застосовані у практиці викладання.
Практична цінність. Отримані результати можуть бути корисними у розробці освітніх програм, спрямованих на підвищення мотивації учнів через персоналізовані завдання. Крім того, у сфері цифрових технологій знання про мотиваційні механізми можуть бути використані для вдосконалення освітніх платформ, роблячи їх більш чутливими до індивідуальних потреб. Таким чином, дослідження сприяє кращому розумінню психологічних основ навчання та розробці нових методів, що сприятимуть успішному вивченню мов у різних умовах.
Посилання
Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Newbury House.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Springer.
Csizér, K., & Smid, D. (2024). Motivation, Autonomy and Emotions in Foreign Language Learning. Multilingual Matters.
Lamb, M. (2017). The Motivational Dimension of Language Teaching. TESOL Quarterly, 51(2), 331-353.
Dörnyei, Z. (2009). The L2 Motivational Self System. Multilingual Matters.
Zhou, Y., & Wang, L. (2019). Gamification and Motivation in Digital Language Learning. Educational Technology Research, 67(2), 203-216.
Reinders, H. (2020). Language Learning with Technology: Ideas for Integrating Technology in the Classroom. Cambridge University Press.
Brown, C. J. (2023). The Evolving Role of Motivation in Language Learning: Challenges and Opportunities. Language and Education Journal, 76(1), 98-110.
Kim, T. (2022). Collaborative Learning in Online Language Education. Journal of Language Research, 14(3), 56-70.
Li, H., & Fu, X. (2021). Social Media and Motivation in Language Learning: A Systematic Review. Journal of Computer-Assisted Learning, 37(5), 1275-1290.
Ushioda, E. (2011). Motivating Learners to Speak as Themselves. Applied Linguistics Review, 2(1), 169-182.
Darnault, B. (2023). Lifelong Motivation and Foreign Language Learning. Barnes & Noble.
Csizér, K., et al. (2024). Adaptive Learning Technologies in Motivation Research. Routledge.
Lamb, M., Csizér, K., & Henry, A. (2020). The Palgrave Handbook of Motivation for Language Learning. Palgrave Macmillan.
Kim, T.-Y. (2012). The Role of Affect in L2 Motivation. English Teaching, 67(1), 3-24.
Vansteenkiste, M., & Lens, W. (2021). Intrinsic Versus Extrinsic Goal Contents in Self-Determination Theory. Educational Psychologist, 41(1), 19-31.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage.
Seidman, I. (2013). Interviewing as Qualitative Research. Teachers College Press.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. Routledge.
Ryan, S. (2009). Self and Identity in L2 Motivation. Multilingual Matters.