Застосування методів теорії планування експерименту для дослідження економічності пневмодвигуна

Автор(и)

  • Ганна Євгенівна Філатова Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" (НТУ "ХПІ"), 61002, Україна, м. Харків, вул. Кирпичова, 2., Україна
  • Ігор Миколайович Нікітченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна
  • Едуард Вікторович Тесленко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна
  • Максим Васильович Стрілець Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна
  • Дмитро Васильович Савич Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.108.0.205

Ключові слова:

факторний експеримент, пневматичний двигун, рівняння регресії, впускний та випускний клапани

Анотація

У статті з використанням комп'ютерного моделювання в середовищі MATLAB проведено повний факторний експеримент для оптимізації робочого процесу пневматичного двигуна, в ході якого виконано оцінку впливу незалежних параметрів (кутів відкриття-закриття клапанів) на його питому індикаторну витрату повітря. В результаті експерименту отримано рівняння регресії другого порядку та визначено найбільш значущі фактори та їх взаємні поєднання, що впливають параметр відгуку.

Біографії авторів

Ганна Євгенівна Філатова, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" (НТУ "ХПІ"), 61002, Україна, м. Харків, вул. Кирпичова, 2.

д.т.н. , проф., проф. кафедри комп'ютерної інженерії та програмування

Ігор Миколайович Нікітченко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

к.т.н., доц. кафедри двигунів внутрішнього згоряння

Едуард Вікторович Тесленко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

ассистент кафедри двигунів внутрішнього згоряння

Максим Васильович Стрілець, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

аспірант кафедри двигунів внутрішнього згоряння

Дмитро Васильович Савич, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

аспірант кафедри двигунів внутрішнього згоряння

Посилання

Potentials of Hybridized Commercial Vehicles / Christian Beidl, Magnus Schmitt, Matthias Kluin, Bernd Lenzen // MTZ. – 2011. – № 6. – P. 432-437.

High-p e rformance pneumatic hybrid engine with costeffectise valvetrain / Michael Büti¬kofer. – MTZ. – 2011. – № 2. – P. 54-58.

Guzzella L. Технічні hybridization concept for downsizing and supercharging gasoline engines / L. Guzzella, C. Onder, C. Donitz, C. Voser, I. Vasile // MTZ №71. 01/2010. – P. 38–44.

Butikofer M. High performance pneumatic hybrid engine with cost-effective valvetrain / M. Butikofer // MTZ №72. 02/2011. P. 54–58.

Zang X, Xu Y, Xu J, та ін. Study of a single-valve reprocating expander. J Energ Inst 2016; 89: 400-413.

Huang CY, Hu CK та Yu CK. Experimental investigation on the performance of comp-ressed-air driven piston engine. Energies 2013; 6: 1731-1745.

He W, Wu Y, Peng Y, et al. Influence intake pressure на ходу висхідного екрану expan¬der working with compressed air. Appl Therm Eng 2013; 51: 662-669.

Georg Box, Donald Behnken, "new three level designs for the study of quantitative variables", Technometrics, Vol. 2, pages 455-475, 1960.

Plackett and JP Burman «The Design of Opti-mum Multifactorial Experiments », Biomet¬rika 33 (4), pp. 305-25, June 1946 doi : 10.1093/ biomet /33.4.305

https://www.sciencedirect.com/book/9780080994178/design-of-experiments-for-engineers-and-scientists

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261922006596

https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/afc8badd-daee-4a27-9a4e-ba114fe4e5ad/content

http://dvs.khpi.edu.ua/article/view/243062

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-16

Номер

Розділ

ЕНЕРГЕТИЧНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ