Інформаційно-телекомунікаційна система контролю руху та автоматичного повідомлення водіїв транспортних засобів
DOI:
https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2025.108.0.9Ключові слова:
транспортний засіб, система оповіщення, дорожньо-транспортна ситуація, обгінний маневр, датчик, система ідентифікації, комп’ютерАнотація
Розглянуто рішення створення технічних систем допомоги водіям та оповіщення водіїв транспортних засобів. Показано, що наявні автоматизовані та автоматичні системи безпеки руху не беруть до уваги рельєфні особливості траси. Метою роботи є розроблення автономної інформаційно-телекомунікаційної системи, що забезпечує можливість гарантованого обгону транспортним засобом попереднього потоку та підвищує безпеку руху за допомогою оповіщення водія про можливість / неможливість здійснення обгінного маневру. Запропонований спосіб забезпечення гарантованого обгону та його технічна реалізація полягає в особливому геометричному розташуванні датчиків. З огляду на розташування датчиків розраховано значення коефіцієнта виїзду або невиїзду транспортного засобу на смугу зустрічного руху. Ідентифіковано кожний транспортний засіб. Наведено структурні схеми підсистеми датчиків та їх розташування. Розроблено алгоритм, за яким забезпечується взаємодія основних вузлів системи. Система має бути практичною та доцільною у використанні її на ділянках з обмеженою видимістю на дорогах з рельєфними особливостями траси.
Посилання
Global status report on road safety: time for action. Geneva, World Health Organization, 2015. 301 р.
http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/en/.
Волков В. П., Грицук І. В., Волкова Т. В., Бережна Н. Г. Забезпечення стійкості транспортного засобу під час гальмування. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. Харків : Державний біотехнологічний університет, 2021. № 23. С.132-143.
Калита О. В. Аналіз функціонування системи автоматичного екстреного гальмування автомобіля. Сучасна інженерія агропромислових і харчових виробництв : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 25-26 листопада 2021 р. Харків, 2021. С.179-181.
Сахно В. П., Лотиш В.В., Гуменюк О.П. Покращення курсової стійкості руху автомобіля з використанням системи ESP. Управління проектами, системний аналіз і логістика. Технічна серія. Київ, 2018. Вип. 8.- С. 171-175
Коростельов М. В., Гнатов А. В. Дослідження активних систем безпеки для автотранспортних засобів. Автомобільний транспорт. Харків, 2020. Вип. 46, С. 40-46.
Kumar А., Jaiswal J., Tiwari N. Blind Spot Monitoring System Using Ultrasonic Sensor. International Conference on Disruptive Technologies (ICDT). 11-12 May. 2023. Greater Noida, India. P. 30-35.
Yang Z. Research on Causes of Rear-End Collision and Behavior of Avoiding Collision Based on Deep Data Analysis : Ph.D. Thesis, Northeast Forestry University. Harbin, China, 2021. P. 118-127.
Cicchino J.B., Zuby D.S. Characteristics of rear-end crashes involving passenger vehicles with automatic emergency braking. Traffic Inj. Prev. 2019. Vol.20, No 1. P. 112–118.
Bae J.J., Lee M.S., Kang N. Partial and Full Braking Algorithm According to Time-to-Collision for Both Safety and Ride Comfort in an Autonomous Vehicle. Int. J. Automot. Technol. 2020. Vol. 21, No 19. P. 351–360.
Cicchino J.B., Effectiveness of Forward Collision Warning and Autonomous Emergency Braking Systems in Reducing Front-to-Rear Crash Rates. Accid. Anal. Prev. 2017. Vol. 99, No 31. P. 142–152.
Zhou W., Wang X. Calibrating and Comparing Autonomous Braking Systems in Motorized-to-Non-Motorized-Vehicle Conflict Scenarios. IEEE Trans. Intell. Transp. Syst. 2022. Vol. 42, No 13. P. 1–16.
He Y., Lu C., Shen J., Yuan C. Design and Analysis of Output Feedback Constraint Control for Antilock Braking System Based on Burckhardt’s Model. Assem. Autom. 2019. Vol. 39, No 42. P. 497–513.
Парасюк В. М., Демків Р. Я., Когут В. М. Безпека дорожнього руху : навчальний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2022. 340 с
Поліщук В.П. Бакуліч О.О., Дзюба О.П., Єресов В.І. Організація та регулювання дорожнього руху. Київ : Орбіс, 2014. 467 с.
Аулін В. В., Гриньків А. В. Методологічні основи проектування та функціонування інтелектуальних транспортних і виробничих систем: монографія. Кропивницький: Видавець Лисенко В.Ф., 2020. 428 с.
Мигаль В. Д. Інтелектуальні системи в технічній експлуатації автомобілів: монографія. Харків : Майдан, 2018. 262 с.
Підгорний М.В., Бойко В.В. Застосування інформаційної технології в системних дослідженнях процесів управління безпечним рухом автотранспортних засобів. Новітні шляхи створення, експлуатації, ремонту і сервісу автомобілів. Миколаїв: ТОВ «МІПРО», 2018. С.50-54.
Бойко В.В., Підгорний М.В. Інформаційна технологія системних досліджень процесів керування безпечним рухом транспортних засобів. Системи управління, навігації та зв’язку: збірник наук. праць. Полтава : ПНТУ, 2023. Т. 1 (71). С. 73-77.
Fanca A., Puscasiu A., Folea S., Vălean H. Trauma accident detecting and reporting system. In Proceedings of the 2018 IEEE International Conference on Automation, Quality and Testing, Robotics (AQTR). 24–26 May 2018. Cluj-Napoca, Romania. 2018. P. 1–5.
Zualkernan I.A., Aloul F., Basheer F., Khera G. Intelligent accident detection classification using mobile phones. In Proceedings of the 2018 International Conference on Information Networking (ICOIN). 10–12 January 2018. Chiang Mai, Thailand. 2018. P. 504–509.
Khan A., Bibi F., Dilshad M., Ahmed S. Accident detection and smart rescue system using Android smartphone with real-time location tracking. Int. J. Adv. Comput. Sci. APl. 2018. Vol. 9, No 29. P. 341–355.
Griffin R.L., Carroll S., Jansen J.O. Automatic collision notification availability and emergency response times following vehicle collision—an analysis of the 2017 crash investigation sampling system. Traffic Inj. Prev. 2020. Vol.21, No 32. P. 135–S139.
Abboud К., Omar Н.А., Zhuang W. Interworking of DSRC and cellular network technologies for V2X communications. IEEE Trans. Veh. Technol. 2016. Vol. 65, No 12. P. 9457–9470.
Firooznia А., J. Ploeg J., Wouw N., Zwart. Co-design of controller and communication topology for vehicular platooning. IEEE Trans. Intell. Transp. Syst. 2017. Vol. 18, No 10. P. 2728–2739.
Vinel L., Lyamin L., Lyamin N. Vehicle-to-vehicle communication in C-ACC/platooning scenarios. IEEE Commun. Mag. 2015. Vol. 53, No 8. P. 192–197.
Kuehlmorgen S., Schmager P., Festag A., Fettweis G. Simulationbased evaluation of ETSI ITS-G5 and cellular-VCS in a real-world road traffic scenario. Proc. IEEE 88th Veh. Technol. Conf. (VTC-Fall). 2018. Vol.29, No 8. P. 1–6.
Balasubramanian V., Otoum S., Aloqaily M., Y. Jararweh Y. Low-latency vehicular edge: A vehicular infrastructure model for 5G. Simul. Model. Pract. Theory, 2020. Vol. 98, No 7. P. 119-132.
Gilly K., Filiposka S., Alcaraz S. Predictive migration performance in vehicular edge computing environments. APl. Sci. 2021.Vol. 11, No 3. P. 944.
Samani A., Sabyasachee M., Kakan D. Assessing the effect of long-automated driving operation, repeated take-over requests, and drivers’ characteristics on commercial motor vehicle drivers’ driving behavior and reaction time in highly automated vehicles. In Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour. 2022. Vol. 84, No 8. P. 239-261.