Моделювання напружено-деформованого стану конструкції дорожнього одягу з огляду на сумісну дію вертикального тиску та горизонтальної сили від транспортних засобів
DOI:
https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2024.106.0.115Ключові слова:
асфальтобетонний шар, модуль пружності, напружено-деформований стан, розташування навантаження, цементобетонна плитаАнотація
Подано результати досліджень щодо визначення напружено-деформованого стану різних конструкцій дорожнього одягу, що складається з асфальтобетонного покриття на цементобетонній плиті, від дії транспортного навантаження та здійснено їхній аналіз. Наведено результати аналізу літературних даних щодо переваги використання жорсткого дорожнього одягу з порівняння з нежорстким за умов постійного збільшення інтенсивності руху та навантаження від транспортних засобів. Визначення напружено-деформованого стану асфальтобетонних шарів на цементобетонних плитах під дією вертикального тиску від транспортних засобів та горизонтальної сили від тягового зусилля чи гальмування транспортних засобів здійснено за допомогою методу кінцевих елементів. Аналіз результатів моделювання дозволив визначити вплив модулів пружності конструктивних шарів, товщин шарів та умов руху транспортного засобу (величини горизонтальної сили) на закономірності зміни напружено-деформованого стану асфальтобетонного шару на цементобетонній плиті
Посилання
Гамеляк, І. П., Корецький А. С., Корецький С. С. Про необхідність будівництва в Україні автомобільних доріг із цементобетонним покриттям. Автошляховик України. 2013. № 5. С. 24–31.
Левківська Л. В., Елаллак Д. М. Аналіз факторів впливу на міцність зчеплення між асфальтобетонними шарами дорожнього одягу. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво: науково-технічний збірник. 2021. Вип. 109. 26–32.
Onyshchenko A., Kovalchuk V., Zagorodniy O. Determining the residual service life of polymermodified asphalt concrete pavement on road bridges . Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2023. Vol. 3(1 (123). 41–51.
Гамеляк, І. П., Смолянець В. В. Застосування цементобетонного покриття в дорожньому будівництві. Дорожня галузь України. 2013. № 6. С. 46–51.
Толмачев С. М. Будівництво автодоріг із цементобетонним покриттям в Україні – реальність сьогодення. Автошляховик України. 2013. № 4. С. 36–40.
Гаркуша М. В. Підвищення стійкості до утворення колії асфальтобетонного покриття нежорсткого дорожнього одягу. Дороги і мости: збірник наукових праць, 2017. Вип. 17. 27–41.
Дорожко. Є. В. Удосконалення методу розрахунку тонких асфальтобетонних шарів на жорсткій основі: дис. …канд. техн. наук: 05.22.11. Харків, 2016. 280 с.
Assessment of the Dynamic Impact of a Truck on the Bridge Pavement Based on the Proposed Mathematical Model of Vehicle Movement Nanotechnology Perceptions / О. Slavinska and other. 2024. 20(S1). 231–251.
Shakhan, Mohammad Razeq & Topal, Ali & Sengoz, Burak. Investigation of asphalt concrete mixture types in different layers in asphalt pavement: а mechanistic approach. Journal of Engineering Research. 2023. 11.
Іщенко, О. М. Розробка методики розрахунку на температурну тріщиностійкість асфальтобетонного покриття штучних споруд автомобільних доріг: дис. …канд. техн. наук: 05.22.11. Київ, 2003. 180 с.
Моделювання напружено-деформованого стану конструкції дорожнього одягу під дією транспортних навантажень / В. В. Гайдайчук та ін. Опір матеріалів і теорія споруд. 2017. Вип. 99. 45–57.
Rys D. Consideration of dynamic loads in the determination of axle load spectra for pavement design. Road Materials and Pavement Design. 2021. 22. (6). 1309–1328.
Determining the most dangerous loading application point for asphalt-concrete layers on a rigid base / Y. Dorozhko and other. Eastern European Journal of Enterprise Technologies. 2019. Vol. 3. Issue 7–99. P. 36–43.
Kushnir О. V., Hamelak I. P., Raikovsky V. F. Design of a design of road clothes for transportation of heavy and large-sized freights by roads of Ukrain. Science and Education a New Dimension. Natural and Technical Sciences. 2020. VIII(30). 244. 53–62.
Арсеньєва, Н. О. Удосконалення методу розрахунку нежорстких дорожніх одягів з урахуванням критерію міцності асфальтобетонних шарів на зсув: дис. …канд. техн. наук: 05.22.11. Харків, 2014. 213 с.
Golchin В. Optimization in producing warm mix asphalt with polymer modified binder and surfactant-wax additive. Construction and Building Materials. 2017. Vol. 141. Р. 578–588.
Implementation of Performance-Based HMA Specialty Mixtures in New Jersey / T. Bennert and other. Journal of the Association of Asphalt Paving Technologists. 2011. № 80. P. 719–758.
Ryapuhin V., Nechytaylo N., Burlachka V. Criteria for flexible pavement calculation. TRANSBALTICA 2011: рroceedings of the 7th International Scientific Conference. 2011. P. 252–256.
Олійник А. П., Незамай, Б. С., Пулик, В. І. Mathematical model of the process estimation of the deformation of the road surface. EasternEuropean Journal of Enterprise Technologies. 2014. 3(4(69). 49–54.
Full-Scale Pavement Testing of a High Polymer-Modified Asphalt Concrete Mixture / Jh. Habbouche and other. Journal of Testing and Evaluation. 2022. 50. 20210283.
Dorozhko E., Ryapuhin V. Limit states and strength criteria of thin asphaltic concrete layers on rigid base. Proceedings of 15th International Conference. Transport Means. Kaunas University of Technology. Kaunas, Lithuania: Technologija. 2011. P. 254–257.
Дорожко Є. В. Врахування сумісної дії зовнішнього навантаження та температури при розрахунках тонких асфальтобетонних шарів на жорсткій основі. Науковий вісник будівництва ХНУБА. 2015. Вип. 4/82. С. 132–136.
Дорожко Є. В., Ряпухін В. М. Аналіз впливу складових температурного деформування цементобетонної плити на напружено-деформований стан асфальтобетонного шару на жорсткій основі. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. 2015. Вип. 93. С. 172–180.
ДБН В.2.3-4:2015. Автомобільні дороги. [Чинний від 2016–04–01]. Київ, 2015. 109 с.