ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ Й МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ЗВ'ЯЗКІВ ЯК МЕТОД УДОСКОНАЛЕННЯ РАДІОЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Еліна Борисівна Хоботова Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Віта Василівна Даценко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2023.102.1.111

Ключові слова:

радіоекологія, міждисциплінарні зв'язки, компетентність, практичні навички, індивідуальні та тестові завдання, диференціація навчання, самостійна підготовка

Анотація

Запропоновано новий методологічний підхід у підготовці екологів при вивченні дисципліни «Радіоекологія», який забезпечує формування міждисциплінарних зв'язків і науково-дослідного мислення, диференціацію навчання, можливість самостійної підготовки та вдосконалення навичок, високий рівень компетентності. Теоретична частина дисципліни забезпечує сприйняття змісту дисципліни, нових понять, явищ і процесів, набуття міцних знань, знайомство з сучасними досягненнями науки. Диференційована практична частина мотивує навчальну діяльність і пізнавальний процес, прищеплює навички вирішення конкретних практичних завдань з радіаційних проблем, підвищує рівень кваліфікації та компетентності майбутнього фахівця. Індивідуальні завдання розвивають навички аналізу, критичне мислення і здатність використовувати професійні знання у виробничій ситуації, що створює підстави для формування конкурентоздатної особистості. Самостійна підготовка студентів за тестовими завданнями дисципліни дозволяє провести контроль знань, перевірити наявність навичок і творчої компоненти у здобувачів освіти на різних етапах навчання. Новий методичний підхід при вивченні дисципліни «Радіоекологія» з урахуванням міждисциплінарних зв'язків використаний при створенні підручника «Радіоекологія».

Біографії авторів

Еліна Борисівна Хоботова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

професор, д-р хім. наук, професор кафедри хімії та хімічної технології

Віта Василівна Даценко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

доцент, канд. хім. наук, доцент кафедри хімії та хімічної технології

Посилання

Kravets O.P. 2008. Radiolohichni naslidky radionu

klidnoho zabrudnennia ahrotsenoziv. K.: Lohos, 240.

Shulhai A.H., Fedoniuk L.Ia., Mudra A.Ie., Oleshchuk O.M. 2018. Mizhdystsyplinarna intehratsiia yak skladova problemno-oriientovanoho navchannia u medychnomu universyteti. Medychna osvita. 4: 113−116. DOI: doi.org/ 10.11603/me.2414-5998.2018.4.9342.

Vaintraub M.A. 2017. Modern engineering-pedagogical education: integrated developmental approach. Interdisciplinary Studies of Complex Systems. 10–11: 96–104

Matvieieva I., Tikhonova V., Groza V. 2019. Mathematical Modelling of Radionuclide Migration and Reliability of Natural Systems. Interdisciplinary Studies of Complex Systems. 14: 53–57. doi.org/10.31392/iscs.2019.14.053.

Pometun O.I. 2004. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy. K.: K.I.S., 66–72.

Lypova L.A., Tereshchenko M.Ie. 2010. Samovyznachennia osobystosti v aspekti profilnoi dyferentsiatsii navchannia. Profilne navchannia: Normatyvno-pravovi y teoretyko-metodychni zasady, Ternopil: Mandrivets, 110–117

Taylor S. 2018. To understand and be understood: facilitating interdisciplinary leaning through the promotion of communicative competence. J. of Geography in Higher Education. 42(1): 126–142. DOI: doi.org/10.1080/03098265.2017.1379059.

Sikorskyi P.I. 1998. Teoretyko-metodolohichni osnovy dyferentsiiovanoho navchannia. Lviv.: Kameniar, 196.

Ransome J., Newton P.M. 2018. Are we educating educators about academic integrity? A study of UK higher education textbooks. Assessment & Evaluation in Higher Education. 43(1): 126–137.

Knight B.A. 2015. Teachers’ use of textbooks in the digital age. Cogent Education. 2(1): 10.

DOI: doi.org/10.1080/2331186X.2015.1015812.

Hryzun L.E. 2001. Dydaktychni osnovy stvoriuvannia suchasnoho kompiuternoho pidruchnyka: Dys. kand. ped. nauk (13.00.09). Kharkiv, 210.

Madzihon V.M. 2010. Dydaktychni vymohy do elektronnykh pidruchnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka: Zb. nauk. prats. K.: Pedahohichna dumka, 10: 780.

Khobotova, E.B., Hraivoronska, I.V., Ukhanova M.I. 2018. Radioecology. Kharkiv: KhNAHU.

Khobotova E.B. 2023. Radioekolohiia. Biolohichna diia radiatsii. Kharkiv: KhNADU, 156.

Khobotova E.B., Datsenko V.V., Yehorova L.M., Nenastina T.O. 2017. Zbirnyk zadach z khimii: navch. posibn. Kharkiv: KhNADU, 160.

Khomiuk V.V. Kompetentnisno oriientovani zavdannia yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia kohnityvnoi skladovoi matematychnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv. URL: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4994.

1999. Hygienic requirements for the management of industrial waste and the definition of their class of danger to the health of the population: State sanitary rules and norms 2.2.7.029-99. Kiev, 121.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-26

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА