ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ КОНСТРУКТИВНИХ І ЕКСПЛУАТАЦІЙНИХ ПАРАМЕТРІВ ФРИКЦІЙНИХ ВУЗЛІВ ГАЛЬМ
DOI:
https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2023.101.2.20-30Ключові слова:
стрічково-барабанно-дисково-колодкові гальма, конструктивні та експлуата-ційні параметри фрикційних вузлів гальмАнотація
Матеріали статті містять такі питання: конструкція та робота стрічково-колодкового гальма бурової лебідки; взаємозв’язок гальмівного моменту з конструктивними параметрами фрикційних вузлів гальм; аналіз гальмівних моментів, що реалізуються фрикцій-ними вузлами гальм; температурні градієнти й темпи нагрівання та охолодження металевих фрикційних елементів гальм; обговорення результатів. Теоретичні та експериментальні дос-лідження взаємозв’язку гальмівних моментів, що розвиваються фрикційними вузлами різних видів гальм, з їх конструкційними та експлуатаційними параметрами дали змогу встановити таке. Величини гальмівних моментів, що розвиваються фрикційними вузлами різних видів га-льмівних пристроїв, та вплив на них конструктивних параметрів. Зміна градієнтів гальмівних моментів для найбільш навантажених пар тертя стрічково-колодкового гальма бурової лебід-ки. Величини локальних температурних градієнтів на початку та в кінці гальмування транс-портних засобів і бурових лебідок для визначення термічних напружень у металевому фрикцій-ному елементі. Зниження термічного напруження металевих фрикційних елементів стрічково-колодкового гальма: завдяки технологічним рішенням шляхом розроблення методу оптимізації керування спуско-підйомними операціями, що підвищило довговічність фрикційних пар в окре-мих випадках до 25 %; температурний градієнт за товщиною обода шківа становив без виму-шеного охолодження 25 ºС, а в разі охолодження – 15 ºС. Лінійне зношування накладок за умо-ви охолодження та оптимального режиму керування гальмом зменшилось в середньому на 18 %; конструктивні рішення – способом використання ефекту охолодження в конструкції металевих фрикційних елементів – дадуть змогу підвищити їх довговічність у деяких випад-ках до 20 %.
Посилання
Gudz G.S. Substantiation of research methods for thermal calculation of friction units of motor vehicles: diss. doc. tech. Sciences: 05.22.02 / Gudz Gustav Stepanovich. - Kharkov, 1998. - 293 p.
Krizhanivsky E., Volchenko O., Volchenko D. ta insh. Strichkovo-kolodkovi galma. Ivano-Frankivsk. IFNTUNiG, 2007, -215s.
Volchenko N. Features of the estimation of Volchenko N. Features of the estimation of the intensity of heat exchange in selfventi-lated disk-shoe brakes of vehicles / N. Volchenko, A. Volchenko, D. Volchenko, P. Poliakov, V. Malyk, D. Zhuravlov, V. Vitvitskyi, P. Krasin: Eastern-European Journal of Enterprise Technologies ISSN 1729-3774 1/5 (97)2019. P.47-53.
Gudz G.S Vyznachenya dynamiki teplovogo stany gilzy cilindriv I osholodnyca za nominalnoy potyzhnosty avtomobilnogo dvyguna /G.Gudz, M.Globchak, O.Kocumbas// Vesnik Khark. Avtom. Doroz. Univer. – Kharkiv. 2010. vyp. 51.- S.180-183.
Kindrachuk M.V. Friction Thermoelectric Coolers with Steam Brakes / Kindrachuk M.V., Volchenko D.A., Volchenko N.A., Savchin M.V., Savchin Y.M., Bolony T.V. // J. Nano- Electron. Phys. -2022. - V.14, №4, 04034.
Janahmadov A.Kh., Javadov M.Ya. Synergetics and Fractals in Tribology Swissland: Springer. 2016.400 p.
Storozh B. Calculation of drawworks band-shoe brake performance/B.Storozh, R.Karpuk, Y.Storozh //Scientific Bulletin Serie C, Volum XVIII , Fascicle: Mechanics, Tribology, Machine Manufacturing Technology, Baia Mare. -2004- P.255-263.
Grigorov O.V. Load-lifting machines/ O.V.Grigorob, N.O.Petrenko//-Kharkiv/NTU «KhPI» , 2006. 304р.