МЕТОД ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КУРСОВОЇ СТІЙКОСТІ АВТОГРЕЙДЕРА ПІД ЧАС ЗДІЙСНЕННЯ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ОПЕРАЦІЙ

Автор(и)

  • Валерій Олександрович Шевченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Олександра Михайлівна Олєйнікова Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Дмитро Володимирович Бондаренко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2023.101.0.74

Ключові слова:

автогрейдер, курсова стійкість, гідропривід, керовані колеса, кут нахилу

Анотація

Запропоновано метод забезпечення курсової стійкості автогрейдера під час виконання технологічних операцій. В якості системи адаптації автогрейдера до змінних умов експлуатації пропонується використовувати одночасно механізм повороту передніх коліс у горизонтальній площині та механізм нахилу передніх коліс у вертикальній площині. В якості критерія адаптації використано показник допустимого відхилення автогрейдера від запланованої траєкторії руху на дистанції завданої довжини. Запропонований критерій залежить від виду виконуваної технологічної операції та вид параметрів розроблюваного середовища. Метод забезпечення курсової стійкості автогрейдера передбачає аналіз переміщення машини по робочому майданчику та розробку рекомендацій щодо ефективного використання адаптаційної системи. На підставі отриманих результатів експериментальних досліджень виконано графо-аналітичний аналіз, який дозволив надати рекомендації щодо вибору кутів повороту та нахилу коліс у функції кута поперечного нахилу опорної поверхні та коефіцієнта зчеплення.

Біографії авторів

Валерій Олександрович Шевченко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

кандидат технічних наук; доцент, доцент каф. будівельних і дорожніх машин

Олександра Михайлівна Олєйнікова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

кандидат технічних наук; доцент, доцент каф. будівельних і дорожніх машин

Дмитро Володимирович Бондаренко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

аспірант каф. будівельних і дорожніх машин

Посилання

Caterpillar. URL: https://www.caterpillar.com/(data obrashcheniya: 13.04.2023).

Komatsu. URL: https://www.komatsu.jp/en (data obrashcheniya: 13.04.2023).

Shevchenko V., Chaplygina A, Krasnokutsky V., Logvinov E. analytical research of dynamic loading effect on road-holding ability characteristic signs of earth-moving machine // International scientific journal trans & motauto world – Science technical union of mechanical engineering industry-4.0, Sofia, Bulgaria, 2018. Vol. 3 (2018), Issue 2. P. 57–61.

Shevchenko V. O., Beztsennaya ZH. P., Chap-lygina A. M. Metody dlya opredeleniya mer, obespechivayushchikh motor-grader road-holding ability // IX International conference for young re-searchers. Technical sciences. Industrial manage-ment. Protsessy. Burgas, Bulgaria, 2015. R. 52–57.

2. L.A. Rastrigin, Adaptation of Complex System (Riga, Zinatne, 1981).

P. Ioannou, B. Fidan, Adaptive Control Tutorial (Philadelphia, 2006) doi.org/10.1137/1.9780898718652

B. Fidan, P.A. Ioannou, Adaptive Control Toolbox dlya ispol'zovaniya s MATLAB & Simulink, 2001–2014.

Tertychny-Dauri, V.Y. Optimal Synthesis Adaptive Mechanical Systems Imposed by General Con-straints. (Adaptive Mechanics. Mathematics and Its Applications, vol 538. Springer, Dordrecht. 2002) https://doi.org/10.1007/978-94-007-0787-0_10

Mashiny dlya zemlyanykh rabot: ucheb. posobiye. / L. A. Khmara, S. V. Kravets, V. V. Nichke [i dr.]. Rovno; Dnepropetrovsk; Khar'kov, 2010. 575 s.

V Shevchenko, O Chaplyhina, I Pimonov, O Reznikov, S Ponikarovska Mathematical model motor grader moving v protsesse razrabotki trudyashchikhsya operatsiy (IOP Konferentsiya Series: Materials Science and Engineering, Dnipro, 2020) doi:10.1088 -899X/985/1/012009

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

ГАЛУЗЕВЕ МАШИНОБУДУВАННЯ