СТАТИЧНИЙ І ДИНАМІЧНИЙ КОЕФІЦІЄНТ ТЕРТЯ В ПАРАХ ТЕРТЯ ДИСКОВО-КОЛОДКОВИХ ГАЛЬМ

Автор(и)

  • Наталія Миколаївна Фідровська Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Олег Іванович Іваненко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Владислав Олександрович Баженов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Сергій Вячеславович Нікіпчук Національний університет «Львівська політехніка», Україна
  • Андрій Володимирович Присяжний Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2022.99.0.7

Ключові слова:

дисково-колодкове гальмо, пари тертя, пружні та пластичні деформації, статичний та динамічний коефіцієнти тертя

Анотація

Теоретичні та експериментальні дослідження статичного (колишнього спокою) та динамічного коефіцієнтів тертя у фрикційній взаємодії матеріалів ФК-24А – сталь 35ХНЛ було зроблено на модельному дисково-колодковому гальмі при тривалому режимі гальмування. При цьому було встановлено в діапазоні реальних імпульсних навантажень, що реалізуються при гальмуванні в області контакту фрикційної накладки з гальмівним диском, напружено-деформований стан контакту за критерієм мікродеформації в контакті відповідає пружно-пластичній властивості. Пружні та пластичні властивості матеріалів виявляються тоді, коли в кожному окремому випадку сумарні напруження перевищують границю плинності або досягають її межі. Із зростанням імпульсної сили нормального притискання накладки колодки до бігової доріжки тертя диска статичний коефіцієнт тертя має тенденцію до збільшення, а зі зростанням статичного коефіцієнта взаємного перекриття kвз.с - тенденцію до зменшення при пружно-пластичній властивості матеріалів. При виборі матеріалів пар тертя динамічний коефіцієнт тертя повинен включати величину статичного коефіцієнта тертя і бути як мінімум на 20% більше розрахункової величини динамічного коефіцієнта тертя. Збільшення статичного та динамічного коефіцієнта тертя у парах тертя дисково-колодкового гальма призводить до зростання пластичної деформації їх мікровиступів. Отримані дані можуть бути використані при проектуванні дисково-колодкових гальм.

Біографії авторів

Наталія Миколаївна Фідровська, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

доктор. техн. наук, професор, завідувач  кафедри  будівельних і дорожніх машин

Олег Іванович Іваненко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

к.т.н., доцент кафедри будівельних і дорожніх машин ім. А.М. Холодова

Владислав Олександрович Баженов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

бакалавр  кафедри будівельних і дорожніх машин

Сергій Вячеславович Нікіпчук, Національний університет «Львівська політехніка»

канд. техн. наук, доцент кафедри автомобільного транспорту

Андрій Володимирович Присяжний, Франківський національний технічний університет нафти і газу

майор, викладач кафедри військової підготовки

Посилання

Inozemtsev V. G. Tormoza zheleznodorodnogo podvizhnogo sostava. Voprosy i otvety / V. G. Inozemtsev. – Moskva: Transport, 1986. – 283 s. – Tekst: neposredstvennyy.

Asadchenko V. R. Avtomaticheskiye tormoza podvizhnogo sostava / V. R. Asadchenko. – Moskva: Marshrut, 2006. – 392 s.

Ehlers H. – R. Potential and limits of opportunities of the block brake. Glasers Annalen, 2002, no. 6/7, pp. 290 – 300.

Moiseyenko M. A. Analiz nagruzhennosti detaley diskovogo tormoza skorostnogo vagona / M. A. Moiseyenko // Sovremennyye problemy nauki i obrazovaniya. – 2012. - №2. – Tekst: elektronnyy. – URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=5906 (data obrashcheniya: 21.04.2020).

Kragel'skiy I. V. Uzly treniya mashin: spravochnik / I. V. Kragel'skiy, N. M. Mikhin. – Moskva: Mashinostroyeniye, 1984. – 280 s.

Spravochnik po tribotekhnike / pod obshch. red. M. Khebdy, A. V. Chichinadze. V 3 t. – T. 1. Teoreticheskiye osnovy. – Moskva: Mashinostroyeniye, 1989. – 400 s.

Friktsionnyye materialy na baze uglerod-asbestovykh volokon dlya tormoznykh ustroystv / V. N. Starchenko, V. A. Gurin [i dr.]. – Tekst: neposredstvennyy // Zheleznyye dorogi mira. – 2006. - №2. – S. 38 – 42.

Chichinadze A. V. Raschet i issledovaniye vneshnego treniya pri tormozhenii / A. V. Chichinadze. – Moskva: Nauka, 1967. – 231 s.

Proyektnyy i proverochnyy raschet friktsionnykh uzlov lentochno-kolodochnykh tormozov burovykh lebedok / A. Kh. Dzhanakhmedov, D. A. Vol'chenko, V. S. Skrypnyk, I. Ya. Shirali, E. A, Dzhanakhmedov, N. A. Vol'chenko, D. Yu. Zhuravlev; pod obshch. red. akad. A. Kh. Dzhanakhmedova. Standart. Baku: Apostroff, 2016.312 s.

Treniye, iznos i smazka (tribologiya i tribotekhnika) / A. V. Chichinadze, E. M. Berliner, E. D. Braun i dr.; Pod obshch. red. A. V. Chichinadze. – M.: Mashinostroyeniye, 2003. – 576 s.; il.

Germanchuk F. K. Dolgovechnost' i effektivnost' tormoznykh ustroystv / F. K. Germanchuk // M.: Mashinostroyeniye, 1973. – 173 s.

Sergitnko V. P. Noise and vibration in friction system / V. P. Sergienko, S. N. Bukharov. Cham: Springer, 2014. 251 p.

Sarkar C. Transient thermo-elastic analysis of disk brake / C. Sarkar, H. Hirani // International Journal of Current Engineering and Technology. 2015. Vol. 5. No. 1. Pp. 413 – 418.

Belhocine A. Numerical investigstion of a three-dimensional disc-pad model with and without thermal effects / A. Belhocine // Thermal science. 2015. Vol. 19. No. 6. Pp. 2195 – 2204.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Номер

Розділ

ГАЛУЗЕВЕ МАШИНОБУДУВАННЯ