ГЕОДЕЗИЧНІ ОСНОВИ ПРИ ВДОСКОНАЛЕННІ ГЕОДЕЗИЧНОГО КОНТРОЛЮ ПІДЙОМНО-ТРАНСПОРТНОГО ОБЛАДНАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2019.84.0.62Ключові слова:
підйомно-транспортне устаткування, кути перекосу ходових коліс, точність вимірювань, середня квадратична похибка, оцінка точностіАнотація
В роботі представлено теоретичну розробку способу визначення деформації ходових коліс мостових і козлових підіймальних кранів. Методика вимірювань може виконуватись як у виробництві, так і у процесі виготовлення, монтажу підіймально-кранового устаткування на заводах-виробниках. Розглянуто існуючі методи геодезичних вимірювань, які базуються в основному на лінійних вимірюваннях (бокове нівелювання), при визначенні кутів перекосу ходових коліс мостових і козлових електричних підіймальних кранів, а також кутів перекосу кінцевих балок. Було зроблено висновки, що в існуючих методах вимірювання кутів перекосу ходових коліс і кутів перекосу кінцевих балок точність визначення даних параметрів не завжди задовольняє допустимим значенням, відповідно нормативних документів. До недоліків устаткувань можна також віднести і те, що вони погано або майже не пристосовані до конкретних виробничих умов, в яких доводиться виконувати вимірювання, і не забезпечують безперервного візуального контролю при установках або виправленні ходових коліс і кінцевих балок. Запропоновано і розроблено принципово нові технології вимірювань, які забезпечують із необхідною точністю безперервний візуальний контроль деформацій конструкцій підіймально-транспортного устаткування. Основна суть запропонованої теоретичної розробки полягає в тому, що спрямований лазерний промінь на площину дзеркала відображається при повороті площини дзеркала на величину подвійного кута. За допомогою встановленої шкали на джерелі випромінювання можна визначити відлік за світловим відображенням променя, а також, замірявши відстань від шкали до площини дзеркала, визначають необхідний кут повороту дзеркала. Визначено, що така розробка може повністю бути придатною при визначенні кутів перекосу ходових коліс і кінцевих балок підіймально-транспортного устаткування. Виконано математичний розрахунок і дано середню квадратичну похибку вимірювань кутів перекосу ходових коліс крана. Запропонована оцінка точності повністю задовольняє умови допусків граничних похибок, відповідно до існуючих норм. Зроблено висновки і визначено, що основними перевагами розроблених теоретичних пропозицій є висока точність вимірювань, а також забезпечення можливості безперервного візуального спостереження за змінами.Посилання
Grigorenko A. G. Tehnicheskiy kontrol pri ekspluatatsii podkranovyih sooruzheniy / A. G. Grigorenko, I. A. Sisin, V. N. Serdyukov. – M.: Metallurgiya, 1977. – 272 s.
A.S. 1237612 A1. Ustroystvo krepleniya buksyi k rame krana / Chelyabinskiy metal-lurgicheskiy kombinat; avt. izobretenie. R.N. Yahtin, - zayavl. 06.11.84, # 3809562/27-11; opublik., v B.N., 1980, # 22.
A.S. 1527131 A1.Sposob ustanovki hodovyih koles relsovyih gruzopod'emnyih kranov / MVTU im. N.E. Baumana; avt. izobretenie N.A. Lobov, A.V. Pivko, A.V. Masyagin. - zayavl., 23.01.88, # 4235846/31-11; opublik., v B.N., 1989, # 45.
Kuzmin V.I. Geodezicheskiy kontrol uglov perenosa hodovyih koles mostovyih pod'emnyih kranov / V.I Kuzmin, T.A. Nalivayko. – Inzhenernaya geodeziya, 1990, Vyip. # 33, S. 52-57.
GOST 27564-88. Kranyi mostovyie i kozlovyie elektricheskie. Obschetehnicheskie usloviya 01.01.1995, 20 s.
Nalivayko T.A. Issledovaniya tochnosti geometricheskih parametrov hodovyih koles mostovyih pod'emnyih kranov universalnyih lazerno-zerkalnyih ustroystv / T.A. Nalivayko. – Naukoviy visnik budivnitstva, Vip. #4 (98), HNUBA, 2018r.
Gaydamaka B.F. Gruzopod'emnyie mashinyi / B.F. Gaydamaka: uchebnik.-K.: Vischa shkola, Glavnoe izd-vo, 1989. – 328 s.
Lukyanov V.F. Raschet tochnosti inzhenerno-geodezicheskih rabot / V.F. Lukyanov. M. Nedra, 1981, 285 s.