http://bulletin.khadi.kharkov.ua/issue/feedВісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету2025-07-23T18:53:35+03:00Захарова Еліна Володимирівна/Zakharova Elinalinazaharova21@gmail.comOpen Journal Systems<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; font-family: Helvetica,Arial,sans-serif; color: black;">Збірник наукових праць «Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету» (до 25 січня 2002 «Вісник ХДАДТУ») видається з 1994р. (Свідоцтво про держ. Реєстрацію КВ № 395 від 2.02.1994).</p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; font-family: Helvetica,Arial,sans-serif; color: black;"><span style="font-size: 14px; color: rgba(0, 0, 0, 0.84); font-family: 'Noto Sans', 'Noto Kufi Arabic', -apple-system, BlinkMacSystemFont, 'Segoe UI', Roboto, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, 'Helvetica Neue', sans-serif;">Журнал включено до </span><a href="http://nfv.ukrintei.ua/search?nameSearch=2219-5548&sortOrder=title&">Переліку наукових фахових видань України <strong style="font-size: 14px; color: rgba(0, 0, 0, 0.84); font-family: 'Noto Sans', 'Noto Kufi Arabic', -apple-system, BlinkMacSystemFont, 'Segoe UI', Roboto, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, 'Helvetica Neue', sans-serif;"><u>Категорії "Б"</u></strong></a><span style="font-size: 14px; color: rgba(0, 0, 0, 0.84); font-family: 'Noto Sans', 'Noto Kufi Arabic', -apple-system, BlinkMacSystemFont, 'Segoe UI', Roboto, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, 'Helvetica Neue', sans-serif;"> наказом Міністерства освіти і науки України, в котрих можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук.</span></p> <p style="margin: 1em 0px; color: #111111; font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;"><strong style="font-family: Verdana,sans-serif; color: black;">Мови публікації:</strong><span style="font-family: Verdana,sans-serif; color: black;"> українська, англійська, польська та німецька.</span></p> <p><a style="text-decoration: underline; color: #337755; font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;" href="https://dspace.khadi.kharkov.ua/dspace/handle/123456789/22" target="_blank" rel="noopener"><strong>Архів випусків до 2018 року</strong></a></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; font-family: Helvetica,Arial,sans-serif; color: black;"><strong><span lang="UK">ISSN 2521-1773 (Online)<br />ISSN 2219-5548 (Print)<br /><span style="font-weight: normal;"><br />Збірник входить до затвердженого МОН України Переліку наукових фахових видань, <span style="font-style: italic; font-weight: bold;">в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук</span>.</span><br /></span></strong></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; font-family: Helvetica,Arial,sans-serif; color: black;"><span lang="UK">У збірнику друкуються статті про наукові розробки і дослідженнях за такими спеціальностями:<br /></span><span lang="UK">101 Екологія; <br />122 Комп'ютерні науки та інформаційні технології; <br />132 Матеріалознавство;<br />133 Галузеве машинобудування;<br />141 Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка;<br />142 Енергетичне машинобудування;<br />151 Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології; <br />192 Будівництво та цивільна інженерія;<br />274 Автомобільний транспорт;<br />275 Транспортні технології.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; font-family: Helvetica,Arial,sans-serif; color: black;"><span lang="UK">015 Професійна освіта (без категорії "Б")</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; font-family: Helvetica,Arial,sans-serif; color: black;"><span lang="UK"><span style="font-weight: bold;">Індексація:</span><br /></span></p> <ul style="margin: 0.25em 0px 0.75em; padding: 0px 0px 0px 2.5em; font-size: 12.5px; font-style: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; font-family: Helvetica,Arial,sans-serif; color: black;"> <li><span lang="UK">Реферується Українським реферативным журналом «Джерело» та входить до загальнодержавної реферативної бази даних «Україника наукова» (Украина).</span></li> <li><span lang="UK">Включений до міжнародних наукометричних баз даних:<br /><a style="text-decoration: underline; color: #337755;" href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=juu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=PREF=&S21COLORTERMS=0&S21STR=vhad" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека імені В.І. Вернадського НАН України;</a><br /><a style="text-decoration: underline; color: #337755;" href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=33146" target="_blank" rel="noopener">Index Copernicus;</a><br /><a style="text-decoration: underline; color: #337755;" href="https://scholar.google.com.ua/scholar?hl=ru&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=ISSN+2219-5548&btnG=" target="_blank" rel="noopener">Академія Google (Google Scholar).<br /></a><br /></span></li> </ul>http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336082Вплив помилок проєктування, будівництва й експлуатації на несну здатність пішохідного мосту2025-07-23T13:26:28+03:00Катерина Вікторівна Бережнаberegna@gmail.comСергій Миколайович Красновkrasnov56@ukr.net<p>У статті розглянуто вплив помилок, що виникають на етапах проєктування, будівництва та експлуатації, на несучу здатність підвісного пішохідного мосту. Дослідження виконано на прикладі реального мосту в місті Харків. Основними виявленими проблемами стали: корозія елементів, пошкодження дерев’яного настилу, відхилення конструкцій від проєктних осей, неякісне виконання зварних з’єднань, а також порушення геометрії опор. Виконано розрахунок скінчено-елементної моделі мосту за допомогою програмного комплексу ЛІРА-САПР, що дозволило виявити критичні перевищення допустимих зусиль. Результати підтверджують, що значна частина елементів не відповідає вимогам міцності та стійкості. Зокрема, несуча здатність головних балок, дерев’яного настилу, з’єднань підвісок і тросів виявилась нижчою за нормативні значення.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336085Вплив температурних перепадів на напружено- деформований стан залізобетонного мосту: натурні вимірювання та моделювання2025-07-23T14:18:50+03:00Данило Олександрович Лукінdalukin91@gmail.comОльга Іллівна Безбабічеваmost_kharkov@ukr.net<p>Вплив температури на залізобетонні мости може призводити до утворення тріщин, появи додаткових деформацій, що знижують довговічність і сприяють руйнуванням конструктивних елементів споруд. В умовах глобальних змін клімату, а також при перепадах температур та при особливих місцевих умовах температурні впливи, в залежності від конструктивних рішень споруди, можуть значно посилюватися, що збільшує ризики для цілісності та довговічності елементів мостових конструкцій. Для оцінки таких ризиків потрібно мати дані натурних спостережень за характером розподілу та змін температурних умов, в яких експлуатуються різні споруди. У цій статті представлені результати експериментальних вимірювань температури поверхні залізобетонного плитного мосту через річку Теребля в Закарпатській області. Описано заміри температури по перерізу прогонової будови та асфальтобетонного покриття в різні періоди доби. На основі отриманих даних проведено аналіз напружено-деформованого стану конструкції моста.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336086Застосування комп’ютерних технологій для реалізації методу Lp-оцінок на прикладі оброблення геодезичних вимірювань електронним нівеліром Leica Sprinter з метою формування національної інфраструктури геопросторових даних2025-07-23T14:33:57+03:00Ігор Володимирович Мусієнкоsaprad14@gmail.comЄвген Вікторович Дорожкоevgeniy.dorozhko@gmail.comТарас Антонович Наливайкоrp@khadi.kharkov.uaЛюдмила Михайлівна Казаченкоfop.kazacenko@gmail.com<p><em>У рамках формування національної інфраструктури геопросторових даних у статті було реалізовано метод L<sub>p</sub>-оцінок для обробки геодезичних вимірювань. Для реалізації цього методу було використано комп’ютерний підхід послідовних ітерацій. Створено комп’ютерну програму на мові C# з застосуванням Window Forms. У статті наведено алгоритм цієї програми, інтерфейс і частково код. У якості вихідної бази даних для апробації програми узято результати геодезичних вимірювань електронним нівеліром Leica Sprinter при дослідженні осідань гуртожитку ХНАДУ №5.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336090Автоматизований моніторинг мостових споруд на основі штучного інтелекту 2025-07-23T15:06:32+03:00Дмитро Андрійович Задорожнийdmitrykulikovdz@gmail.comОлексій Анатолійович Овчаренкоol.ovcharenko1@gmail.com<p><em>Мостові споруди є критично важливою складовою транспортної інфраструктури, що потребує постійного моніторингу для виявлення дефектів та запобігання аваріям. Традиційні методи візуального огляду та польові випробування поступаються місцем безруйнівним технологіям – георадарному скануванню, інфрачервоній термографії, лазерному скануванню й відеоаналізу – у поєднанні з мережею IoT‑сенсорів. Інтеграція цих даних із алгоритмами штучного інтелекту та машинного навчання дозволяє автоматизувати виявлення аномалій, класифікацію дефектів і прогнозне обслуговування, значно підвищуючи точність і оперативність діагностики. Огляд сучасних підходів відображає використання CNN, R‑CNN, YOLO, MiniRocket та гібридних фізико-цифрових моделей, а також показує ключові виклики: якість і різноманітність даних, інтерпретованість алгоритмів, обчислювальні обмеження в польових умовах і стійкість до перешкод. Пропонуються напрями подальших досліджень для створення прозорих, адаптивних і енергоефективних систем моніторингу мостів.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336092Аналіз підходів до кількісного оцінювання зчеплюваності бітумних в`яжучих з кам’яними матеріалами за допомогою методів цифрового оброблення зображень2025-07-23T15:17:40+03:00Ян Іванович Пирігpirig2000@gmail.comНаталія Янівна Пирігpirig.nata@gmail.com<p><em>В статті розглянуто підходи до кількісного оцінювання зчеплюваності бітумних в`яжучих з кам`яними матеріалами, що здійснюють за допомогою методів цифрової обробки зображень. Встановлено основні умови отримання якісного зображення бітумомінерального матеріалу, випробуваного одним зі стандартних методів визначення адгезії. Розглянуто підходи до вибору умов освітлення зразків кам'яних матеріалів, а також наявні методи обробки зображення.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336093Вплив параметрів динамічного навантаження на деформацію ґрунтової основи2025-07-23T15:27:01+03:00Вадим Анатолійович АлександровичVadym.Alecksandrovych@kname.edu.uaОльга Володимирівна ГаврилюкOlha.Havryliuk@kname.edu.uaАрмен Овікович АтинянArmen.Atynyan@kname.edu.uaОксана Михайлівна Пустовойтоваoksana_pustov@ukr.netЛюдмила Вікторівна Гапоноваgaplyudmila@gmail.com<p><em>Викладено результати лоткових і польових віброштампових досліджень. Аналізуються особливості розвитку додаткових осідань піщаних основ фундаментів від дії динамічних навантажень. Встановлено залежності величин додаткового осідання піщаних основ фундаментів від параметрів динамічного навантаження, що підпорядковується гармонійному закону, через відповідні коефіцієнти </em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336094Литі емульсійно-мінеральні суміші з використанням сульфату алюмінію2025-07-23T15:40:06+03:00Юрій Володимирович Сідунyurii.v.sidun@lpnu.uaХристина Степанівна Собольkhrystyna.s.sobol@lpnu.uaВолодимир Миколайович Бідосьvolodymyr.m.bidos@lpnu.uaВіталій Євгенович Стаднікvitalii.y.stadnik@lpnu.uaСвітлана Анатоліївна Станчакsvitlanastanchak@gmail.com<p><em>У статті наведено результати щодо використання водного розчину сульфату алюмінію, як регулятора розпаду для литих емульсійно-мінеральних сумішей в порівняні із розчином емульгатора амінного типу<strong>. </strong>Досліджено вплив розчину сульфату алюмінію на критерій розпаду та когезійної міцності литої суміші на основі відсівів із різними показниками метилену синього визначеного за різними методами випробувань. Обґрунтовано закономірності отримання високих показників метилену синього відсівів залежно від їх мінералогічних складів.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336095Практичні методи ремонту мостів з використанням полегшеної монолітної плити2025-07-23T15:57:25+03:00Олег Олександрович Голескоgolesko87@gmail.comОлександр Миколайович Лукінlukin.ptp@gmail.comОлександр Миколайович Лукінlukin.ptp@gmail.comЯрослав Дмитрович Смаглоsmahlo91yaroslav@gmail.com<p><em>На сьогодні велика кількість існуючих мостів потребує модернізації відповідно до сучасних вимог, як за габаритом так і за несучою здатністю. Також виникає потреба вписати існуючу конструкцію в нове положення при реконструкції всієї дороги. Це призводить до перевантаження конструкції новими елементами, які доцільно полегшити. В роботі розглянуті сучасні способи відновлення існуючих тимчасових та постійних мостів, наведено інформацію про ремонт моста через р. Вільшанка біля с. Височинівка в Харківській області з влаштування полегшеної монолітної залізобетонної плити на прогоновій будові з діафрагмами. Розглянуто спосіб полегшення конструкції за допомогою влаштування комірок з пінополістиролом та встановлення пластикових труб. Надані практичні результати зменшення власної ваги та економії бетону.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336097Заходи з покращення безпеки пішоходів на переходах вулиць2025-07-23T16:11:48+03:00Галина Романівна Фоменкоfomenkogr@gmail.com<p>В статті розглядаються питання підвищення безпеки пішоходів на пішохідних переходах. Зростання інтенсивності руху, аварійних ситуацій на вулицях і дорогах міст свідчить, що імовірність потрапити у дорожньо-транспортну пригоду в нашій країні у п’ять разів вища ніж у інших країнах Європи. Для покращення стану на пішохідних переходах розглянуті і сучасні методи та інноваційні технології спрямовані на зниження ризику пішоходів на пішохідних переходах.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336101Етапи оброблення показників наземного лазерного 3D-сканування дорожнього покриву з використанням Trimble RealWorks2025-07-23T17:04:28+03:00Анжеліка Геннадіївна Батраковаagbatr@ukr.netІрина Сергіївна Шелковаirinagunko98@gmail.comЄвген Вікторович Дорожкоevgeniy.dorozhko@gmail.comГор Саркісович Саркісянgorsar14@gmail.comСергій Миколайович Урдзікurdzick@gmail.com<p>У статті розглянуто технологію обробки даних наземного лазерного 3D-сканування дорожнього покриву з використанням Trimble RealWorks. Описано ключові етапи обробки: зшивання хмар точок, класифікацію об'єктів та створення триангуляційних моделей для виявлення дефектів.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336102Комплексний план як основа управління земельними ресурсами та розвитку територій населених пунктів2025-07-23T17:20:48+03:00Альона Сергіївна Юхноalena_iukhno@ukr.net<p><em>Комплексний план дозволяє ефективно здійснювати управління земельними ресурсами, надає можливість землевласникам та землекористувачам самостійно змінювати цільове призначення земельних ділянок відповідно до функціонального зонування території, визначає дозволені види використання земель та встановлює обмеження забудови з урахуванням природокористування та сталого розвитку урбанізованих територій. </em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336103Обґрунтування вимог до змісту проєкту геодезичного виробництва в дорожньому будівництві2025-07-23T17:31:28+03:00Євген Вікторович Дорожкоevgeniy.dorozhko@gmail.comАндрій Олександрович Сучковsuchkov.andriy@gmail.comЗінаїда Володимирівна Корніловаzinulkaprotopopova@gmail.com<p><em>У статті наведено обґрунтування вимог до змісту проєкту геодезичного виробництва при будуванні об’єктів транспортної інфраструктури. Розглянуто і проаналізовано склад розділів проєкту виконання геодезичних робіт. Визначено етапи підготовки, зміст основних розділів, вимоги до геодезичного обладнання та створення розбивочної мережі. Особливу увагу приділено графіку виконання геодезичних робіт, технології виконання робіт та вимогам до засобів вимірювального геодезичного обладнання.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336104Динамічна модель прогнозування міцності дорожнього одягу за георадарними даними2025-07-23T17:44:36+03:00Анжеліка Геннадіївна Батраковаagbatr@ukr.netЄвген Вікторович Дорожкоevgeniy.dorozhko@gmail.comСергій Миколайович Урдзікurdzick@gmail.comІрина Сергіївна Шелковаirinagunko98@gmail.comІрина Валентинівна Назаренкоiryna379nazarenko@gmail.com<p>Розроблено динамічну адаптивну модель прогнозування стану конструкції дорожнього одягу, що залучає дані про вологість підстильного ґрунту, які отримано за результатами георадарного зондування. Модель враховує поправку між модельним та визначеним за результатами георадарного зондування коефіцієнтом запасу міцності. Перевагою такого підходу є скорочення набору вихідних даних і підвищення ефективності прогнозування.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336079Моделі машинного навчання для аналізу ефективності виробництва та логістики готового бетону2025-07-23T12:53:55+03:00Михайло Сергійович Бугаєвськийbugaevsky73@gmail.comЮрій Антонович Петренкоpetrenko.yuriy.an@gmail.com<p><em>Статтю присвячено аналізу проблем та особливостей створення цифрових двійників у виробництві та логістиці бетонних заводів. Одну з ключових ролей при цьому відіграє застосування методів штучного інтелекту та машинного навчання для покращення процесів планування, управління та оптимізації в ланцюгу постачання готового бетону. В роботі розглядаються напрями застосування методів та засобів штучного інтелекту та машинного навчання у виробництві та логістиці бетонних підприємств. Запропоновано схему інформаційної технології цифрового двійника для планування та управління виробництвом і логістикою бетонних підприємств. Досліджуються моделі машинного навчання для аналізу ефективності логістики готового бетону в реальному часі, які враховують параметри системи управління замовленнями, IoT-платформи та системи маршрутизації, що дозволяє підвищити ефективність предиктивної аналітики логістики готового бетону.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336106Аналіз технічного стану двигуна внутрішнього згоряння за експериментальними параметрами зміни тиску в циліндрах2025-07-23T18:08:29+03:00Олексій Вікторович Сараєвsarayev9@gmail.comІрина Юріївна Сараєваsarayeva9@gmail.comСергій Іванович Кривошаповtesa@khadi.kharkov.uaАндрій Андрійович Сохінsokhin.andriy94@gmail.comОлександр Володимирович Козловalexandrelcars@gmail.com<p>В роботі виконана оцінка результатів експериментальних досліджень з визначення технічного стану двигунів внутрішнього згоряння автомобілів шляхом застосування методів математичної статистики. Для отримання експериментальних даних застосовувався розроблений цифровий діагностичний прилад зі спеціальною програмою, яка відтворює функцію зміни тиску в циліндрі двигуна на кожний градус повороту колінчатого валу у тестовому режимі під час прокручування колінчастого валу стартером. Доведено, що розподіл експериментальних даних величини компресії сучасних бензинових двигунів підпорядковується нормальному закону розподілу. Уточнено регресійний зв’язок між величиною компресії та частотою обертання колінчатого валу для сучасних бензинових двигунах з різною кількістю клапанів на циліндр.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336072Дослідження осадження та корозійної поведінки сплавів CO-Ni в умовах, наближених до середовища цементного каменю2025-07-23T10:47:51+03:00Тетяна Олександрівна Ненастінаchemistry@khadi.kharkov.uaМикола Дмитрович Сахненкоsakhnenko@kpi.kharkov.uaЛілія Михайлівна Єгороваlilyaegorova@ukr.net<p>Нанесення захисних покриттів є дієвим способом підвищення довговічності конструкційних матеріалів, що дозволяє суттєво продовжити термін їх експлуатації та розширити можливості застосування в різних умовах. У статті представлено результати дослідження впливу густини катодного струму на склад, мікроструктуру та корозійну стійкість покриттів системи Co–Ni, отриманих з цитратного електроліту в гальваностатичному режимі. Метою дослідження є підвищення ефективності захисту сталевої арматури, що експлуатується в лужному середовищі цементного каменю. Показано, що зі зростанням густини струму від 2 до 12 А/дм² вміст кобальту у сплаві зростає до 31 %, однак оптимальні показники досягаються при 6–8 А/дм². У цих умовах формуються блискучі, щільні, дрібнокристалічні покриття з високим виходом за струмом (до 84 %) та глибинним показником корозії 0,005–0,015 мм/рік у 0,1 М розчині NaOH. Встановлено, що при підвищеному вмісті кобальту корозійна стійкість знижується через зниження стабільності пасивної плівки. Рекомендовано застосування імпульсного осадження для покращення однорідності та зменшення поруватості покриттів. Отримані результати підтверджують доцільність використання Co–Ni покриттів для довготривалого захисту арматури.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336080 Спосіб скидання накопичених водню й кисню з електролізної системи під високим тиском2025-07-23T13:12:53+03:00Анатолій Леонідович Котенкоkotenko19580820@gmail.comМикола Миколайович Зіпунніковzipunnikov_n@ukr.netДмитро Анатолійович Котенкоdima.kotenko.96@gmail.com<p><em>У статті пропонується спосіб регулювання скидання водню (кисню) з електролізера при безперервній роботі електролізної комірки під тиском. Розглянуто функціональну схему роботи безмембранного електролізера оснащеного запірно-регулюючою арматурою з ПІД регулятором. Даний спосіб дозволяє безпечне скидання водню та кисню при роботі та обслуговуванні електролізної системи високого тиску.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336107 Застосування макроскопічної транспортної моделі для аналізу розподілу міських потоків вантажного автотранспорту2025-07-23T18:25:43+03:00Володимир Олександрович Сістукsistuk@knu.edu.ua<p>Запропоновано підхід до формування функціональних залежностей для моделювання потоків вантажного автотранспорту в міських умовах на основі класичної 4-етапної моделі попиту, який реалізований у транспортній макромоделі м. Кривий Ріг з урахуванням актуальної інтенсивності дорожнього руху й діючих обмежень руху великогабаритного автотранспорту.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336108Аналітичне моделювання часових параметрів руху автобусів на перегонах міського маршруту в умовах впровадження виділених смуг 2025-07-23T18:32:40+03:00Володимир Олексійович Вдовиченкоvval2301@gmail.comСергій Юрійович Підлубнийpidlubnyi_s@ukr.net<p><em>Представлено результати дослідження часових параметрів руху автобусів на перегонах міських маршрутів. На основі натурних спостережень ідентифіковано рівні зручності руху автобусів та проаналізовано причинно-наслідкові зв’язки, що впливають на формування швидкісного режиму на перегонах маршрутів. Запропоновані аналітичні моделі дозволяють оцінити часові характеристики руху залежно від типових сценаріїв управління автобусами, визначати доцільність впровадження прийомів прискорення чи уповільнення руху автобусу, а також прогнозувати час його прибуття до зупинного пункту. Отримані результати дозволяють підвищити точність планування та прогнозування графіків руху автобусів в умовах впровадження виділених смуг громадського пасажирського транспорту.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336109Визначення умов ефективної організації обслуговування замовлень логістичним відділом виробничої компанії 2025-07-23T18:41:55+03:00Олександр Сергійович Черепахаa.cherepaha@tek-europa.com.uaАртем Анатолійович КузьмінArt.kuzmin.77@gmail.comДмитро Євгенович Зинов’євdezinoviev.86@gmail.com<p>У статті розглянути умови ефективної організації обслуговування замовлень логістичним відділом виробничої компанії. Розроблена структурна модель взаємодії учасників технології транспортного обслуговування та альтернативні схеми організації обслуговування замовлень. Розроблені регресійні моделі лінійного типу для десяти запропонованих схем організації обслуговування замовлень логістичним відділом виробничої компанії.</p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336078Відновлення лісів та агролісівництво як природні кліматичні рішення2025-07-23T12:42:20+03:00Артем Олександрович Біньковськийartem.binkovskyi@karazin.ua<p><strong><em>Проблема. </em></strong><em>Посилення впливу змін клімату вимагає ефективних природних рішень, що сприяють поглинанню вуглецю, збереженню біорізноманіття та стійкості екосистем. Відновлення лісів і агролісівництво є перспективними підходами, проте їхній потенціал в Україні залишається недостатньо реалізованим через прогалини в політичній підтримці та стратегіях впровадження.</em></p> <p><strong><em>Мета</em></strong><em>. Дослідження має на меті проаналізувати роль відновлення лісів і агролісівництва у пом’якшенні змін клімату, оцінити їхні переваги як природних кліматичних рішень і виявити можливості для ширшого впровадження в Україні.</em></p> <p><strong><em>Методологія. </em></strong><em>У дослідженні використано огляд наукової літератури з міжнародних та українських джерел щодо відновлення лісів, агролісівництва та пом’якшення кліматичних змін. Аналіз політики та вивчення кейсів проєктів надали уявлення про сучасні практики та бар’єри впровадження.</em></p> <p><strong><em>Результати. </em></strong><em>Відновлення лісів та агролісівництво істотно сприяють поглинанню вуглецю, збереженню біорізноманіття та покращенню добробуту сільського населення. Їх інтеграція у просторове планування та кліматичну політику може підвищити кліматичну стійкість України. Проте інституційні, фінансові та інформаційні бар’єри стримують масштабування цих підходів.</em></p> <p><strong><em>Наукова новизна.</em></strong><em> У дослідженні підкреслено екологічне та соціально-економічне значення поєднання відновлення лісів і агролісівництва як природних кліматичних рішень. Запропоновано рамкову модель для посилення їх реалізації в екологічному та аграрному секторах України.</em></p> <p><strong><em>Практичне значення.</em></strong><em> Результати дослідження можуть бути корисними для розробки цільових стратегій підтримки відновлення лісів і агролісівництва, сприяючи сталому землекористуванню та адаптації до змін клімату в Україні.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336073Визначення основних показників роботи бетонозмішувача примусової дії з використанням критеріїв подібності2025-07-23T11:07:00+03:00Володимир Володимирович Блажкоblazhko.vladimir@kname.edu.uaОлексій Борисович Григорківoleksii.hryhorkiv@kname.edu.ua<p><em>У статті досліджено роботу бетонозмішувача шляхом аналізу фізичних параметрів та використанням критеріїв подібності. Визначено основні показники роботи агрегату, такі як продуктивність, енергоспоживання та рівномірність перемішування, з урахуванням впливу геометричних і режимних факторів. Застосування критеріїв подібності дозволило провести узагальнення результатів експериментів та створити передумови для масштабування моделі змішувача. Представлені результати можуть бути використані для оптимізації параметрів роботи змішувального обладнання в умовах будівельного виробництва.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336074Аналіз нелінійної динаміки приводів гусеничних підйомно-транспортних машин з еластичністю, тертям і гістерезисом2025-07-23T11:31:20+03:00Андрій Олексійович Задорожнийzsnj1971@ukr.netОлег Валерійович Стаховськийdr.stahman@gmail.comЮрій Васильович Човнюкychovnyuk@ukr.netСергій Олександрович Бугаєвськийbugaevskiysa@gmail.comВалерій Іванович Мазуренкоmazurenko.valerii@gmail.com<p><em>Для управління приводами з еластичностями і тертям, які широко використовуються в гусеничних підйомно-транспортних машинах (на гусеничній ході), повсюдно застосовується мехатроніка. При цьому аналіз нелінійної динаміки приводів, у складі яких є елементи еластичності, тертя (здебільшого сухого) та гістерезису, потребує поглибленого розуміння процесів, що у них відбуваються. В роботі запропонована найпростіша модель динаміки зазначених приводів з нелінійним тертям, еластичністю і гістерезисом, котрі поєднані зі структурним демпфуванням. Саме останнє викликає появу гістерезисного зворотного зусилля (моменту), яке разом із тертям призводить до коливної системи другого порядку з ефектом пам’яті. Отримана модель може бути використана також в прецизійних приводах опорно-поворотних пристроїв підйомно-транспортних машин й механізмів, а також в промисловій робототехніці.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336076Покращення роботи приводів із кульковими обгінними муфтами2025-07-23T11:57:13+03:00Ігор Георгієвич Кириченкоkyrig@ukr.netВолодимир Олександрович Малащенкоvolod.malash@gmail.comВладислав Олександрович Проценкоeseu@ukr.netБогдан Володимирович Сологубbohdan.solohub@gmail.com<p><em>У статті наведено конструкційні та силові особливості кулькової обгінно-запобіжної муфти, що може ефективно застосовуватися в кінематично-силових приводах, що передають навантаження тільки в одному напрямку і запобігають перевантажень робочих органів механічних машин. Відомо, що роликові обгінні муфти передають навантаження за рахунок тертя заклинених роликів між поверхнями ведучих та ведених півмуфт і під час значних перевантажень можуть проковзуватися, що приводить до їх спрацьовування. Кулькові обгінні муфти передають робочі навантаження зачепленням кульок з робочими поверхнями півмуфт і тому значні перевантаження не можуть викликати проковзування елементів приводів, але їх значні перевантаження можуть викликати місцеві деформації робочих поверхонь півмуфт чи кульок. Одним із розв’язків такої проблеми може бути застосування кулькових обгінно-запобіжних муфт, які спроможні автоматично роз</em>’<em>єднувати кінематичний ланцюг під час перевантажень. Проведені дослідження запропонованої муфти переконливо підтвердили те, що розроблені кулькові обгінно-запобіжні муфти можна ефективно застосовувати як пристрої для обмежування</em> <em>величини обертального моменту в механічних приводах машинобудування.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 http://bulletin.khadi.kharkov.ua/article/view/336077Дослідження поведінки довгомірного вантажу баштового крана за умови обриву однієї з гілок двоканатного стропа2025-07-23T12:28:15+03:00Станіслав Романович Семенченкоkulikstas00@gmail.comМикола Юрійович Дороховdorokhovptmddma@gmail.comСвітлана Олександрівна Єрмаковаsvetlanayermakovaddmaptm@gmail.com<p><em>Представлено результати дослідження поведінки вантажу баштового крана у разі раптового обриву стропи. Проведено аналіз динамічних процесів, що відбуваються з вантажем під час аварійної ситуації, використовуючи математичне моделювання та експериментальні методи. Розглядаються коливання вантажу, його траєкторію після обриву стропи та вплив на структурну цілісність крана.</em></p>2025-07-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025