Методичні розробки для диференційованого навчання

Автор(и)

  • E. Hobotova Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2018.80.0.5

Ключові слова:

диференційоване навчання, діагностика рівня знань, індивідуалізація навчання, самостійна робота студентів, збірник задач.

Анотація

Наукова проблема пов’язана зі значним варіюванням початкових теоретичних рівнів студентів в академічних групах, що створює труднощі під час навчання у вищій школі. Мета дослідження – на основі розробки диференційованих завдань із хімії, що враховують індивідуальні відмінності в навчальних можливостях студентів, забезпечити оптимальні умови їх пізнавальної діяльності та вирівнювання рівня знань в академічних групах. Розроблено й апробовано «Збірник завдань з хімії», спрямований на диференціацію навчальних завдань. Збірник створено на основі роздаткового матеріалу, градуйованого за рівнями складності й за формою контролю навчальних компонентів. Наведено досвід розробки диференційованого збірника задач із хімії для студентів технічних університетів. Показано, що основне призначення диференційованого підходу в навчанні полягає у створенні оптимальних умов навчання для студентів із різним початковим рівнем знань з дисципліни, індивідуалізації навчання і у вирівнюванні рівня знань у групах. На основі диференціації завдань і завдань за темами дисципліни «Хімія» за ступенем складності й наявністю творчого аспекту можна досягти: підвищення ефективності та якості навчання за рахунок швидкого вирівнювання рівня теоретичних знань і умінь розв’язувати задачі в академічних групах; оптимальних умов пізнавальної діяльності студентів; індивідуалізації навчання, що забезпечує глибокі знання; розвинених навичок самостійної діяльності. Розроблений збірник задач з хімії належить до методичних посібників нового покоління і може бути використаний в різних видах навчальної діяльності. Завдання, диференційовані за ступенем складності, можуть використовуватися на практичних заняттях, лабораторних, контрольних роботах і під час самостійної роботи студентів. Критерієм його ефективності є використання різних навчальних методик, диференційований підхід у викладі матеріалу, розвиток самостійного мислення і навичок у студентів, можливість інтегрування отриманих знань у професійну діяльність.

Біографія автора

E. Hobotova, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

д.х.н., проф., кафедра технології дорожньо-будівельних матеріалів і хімії імені М.І. Волкова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Посилання

Chesnokova, А., Zyngier, S., Van Peer, W. (2017). Learning through Research: Invigorating the Humanities. Pedagogika. Pedagogy, 125, 1, 195-210 [in English].

Khobotova, E.B. (2011). Sovershenstvovaniye fundamentalnogo khimicheskogo obrazova¬niya v tekhnicheskikh VUZakh [Improvement of fundamental chemical education in technical universities]. Novyy kollegium -New collegium, 3 (64), 39-45 [in Russian].

Teresevičienė, M., Trepulė, E., Volunge-vičienė, A. (2017). Didactical Opportunities and Dilemmas of Technology Enhanced Learning. Pedagogika. Pedagogy, 128, 4. 175-192 [in Lithuanian].

Khоbоtоvа, E. B., Ignatenko, M.I., Kalmykova, Yu.S. (2016). Individualnyiy podhod pri obuchenii himii [An individual approach to teaching chemistry]. Obrazovanie i samorazvitie - Education and self-deve¬lopment, 1(47), 106-109 [in Russian].

Datsenko, V. V. (2013). Pidvyshchennia efektyvnos-ti navchannia khimii u tekhnichnomu VNZ [Improving the effectiveness of chemistry training at a technical university]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity - Pedagogy and psychology of professional education, 5, 104-110 [in Ukrainian].

Khobotova, E. B. (2015). Izucheniye distsi¬pliny «Ekologiya cheloveka» [Studying the discipline «Human Ecology»]. Pedagogika - Pedagogy, 5, 101-106 [in Ukrainian].

Amirbekuly, A., Isatayeva, U.B. (2008). Strukturnaya model poiskovogo umeniya studenta [Structural model of student search ability]. Wyksztalcenie i naura bez granic – 2008: Materialy IV Miedzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji (Przemysl, 07-15.12 2008). Przymysl: «Nauka i stu¬dia», 11 «Pedagogiczne nauki», 73-76 [in Russian].

Sheldrake, M., Mujtaba, T., Reiss, M. J. (2017). Science teaching and students’ attitudes and aspirations: The importance of conveying the applications and relevance of science. International Journal of Educational Research, 85, 167-183 [in Lithuanian].

Twymana, J. S., Heward, W. L. (2018). How to improve student learning in every classroom now. International Journal of Educational Research, 87, 78-90 [in Lithuanian].

Nenastina, T. A. (2013). Organizatsiya samostoya-telnoy raboty kak formirovaniye professio-nalnykh navykov v tekhnicheskom vuze [Organization of independent work as the formation of professional skills in a technical university]. Nauchnyye trudy DonNTU. Seriya «Khimiya i khimicheskaya tekhno-logiya» - Scientific works of DonNTU. Series «Chemistry and chemical Technology», 2 (21), 199-205 [in Russian].

Petrovskiy, G. N. (2003). Pedagogicheskiye i ob-razovatelnyye tekhnologii sovremennoy shkoly [Pedagogical and educational technologies of modern school]. Minsk: NIO [in Russian].

Monkevičienė1, O., Amirova, A., Ashirbayeva, N. (2015) Modern Educational Approaches as a Factor of Development of Students’ Intellectual Abilities. Pedagogika. Pedagogy, 119, 3. 45-59 [in Lithuanian].

Ignatova, N., Kurilovas, E. (2012). ICT based teaching and learning personalization trends in the context of lithuanian education. Pedagogika. Pedagogy, 106, 4, 21-29 [in English].

Pečiuliauskienė, P. (2012). Educational factors affecting positive attitude of pupils towards science subjects. Pedagogika - Pedagogy, 105, 3, 32-38 [in Lithuanian].

Khobotova, E., Datsenko, V., Ukhaneva, M. (2008). Differentsirovanno-didakticheskiy podkhod k izucheniyu distsipliny «Khimiya» v tekhnicheskom VUZe [Differential-didactic approach to the study of the discipline «Chemistry» in the technical university]. Novyy kollegium - New collegium, 6, 27-35 [in Russian].

Khobotova, E.B. (2013). Razrabotka uchebnykh posobiy dlya differentsirovannogo obucheniya distsipline «Khimiya» [Development of teaching aids for differentiated instruction in the discipline «Chemistry»]. Teorіya ta metodika navchannya fundamentalnikh distsiplіn u vishchіy shkolі: Zbіrnik naukovikh prats. [Theory and methodology of teaching fundamental disciplines in higher education: Collection of scientific works], VIIІ, 231-235 [in Russian].

Egorova, L. M. (2012). Testovyy kontrol v khimii [Test control in chemistry]. Teorіya ta metodika navchannya fundamentalnikh dist¬siplіn u vishchіy shkolі: zb. nauk. pr. [Theory and methodology of teaching fundamental disciplines in higher education: Collection of scientific works], VII, 74-77 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

СУМІЖНІ ГАЛУЗІ